Angst voor de onvergeeflijke zonde-gemeente Bijbelkerk

weinig passages hebben zoveel angst en bezorgdheid veroorzaakt als de verzen waarin Jezus zegt dat er een onvergeeflijke of onvergeeflijke zonde is, die in alle drie de synoptische evangeliën wordt genoemd (zie Matteüs 12:31-32; Marcus 3:28-29; Lucas 12:10). Veel vragen doen zich voor in de gedachten van bezorgde lezers: Wat is precies de onvergeeflijke zonde? Heb ik de onvergeeflijke zonde begaan? Kan de onvergeeflijke zonde vandaag nog begaan worden? Kunnen we weten of iemand de onvergeeflijke zonde begaat, en zo ja, is er dan absoluut geen berouw van of vergeving voor deze zonde?

hier zijn de belangrijkste verzen uit Matteüs 12:31-32: 31 vanwege dit, zeg ik je, zullen mensen vergeven worden elke zonde en godslastering, maar de godslastering tegen de Geest zal niet vergeven worden. 32 Al wie een woord tegen den Zoon des mensen spreekt, het zal hem vergeven worden. Maar wie tegen de Heilige Geest spreekt, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.”Deze verdordende passage wordt te vaak door mensen met een gevoelig hart beschouwd als een mogelijke toepassing op zichzelf. Wat een verschrikking is er om te denken dat er een onvergeeflijke zonde is! Toch, bij nader onderzoek van deze passage en de context ervan, wordt het duidelijk dat iedereen die de geringste angst of overtuiging van de zonde van deze passage heeft niet de onvergeeflijke zonde heeft begaan. Laten we het onderzoeken.

de context van de passage omvat de kwade beschuldigingen van de Farizeeën die verklaarden dat Jezus een “boze geest” had en werd bekrachtigd door “Beëlzebub”, wat een andere naam is voor Satan (Matt.12:24). De Farizeeën waren een vooraanstaande Joodse religieuze groep van die tijd die zich er trots op maakte dat zij zich strikt aan de wet van Mozes hielden. Maar ze waren hoogmoedig, legalistisch, zelfingenomen, hypocriet en veroordelend geworden, en voegen wetten en tradities toe aan de wet van het Oude Testament die God niet behaagde. De Farizeeën werden door Jezus uitgedaagd en in verlegenheid gebracht tijdens verschillende openbare episodes: hun eigengerechtigheid en oppervlakkige religiositeit werden veroordeeld (5:20; 6:1-18); hun oordelende houding ten opzichte van zondaars werd bekritiseerd (9:10-13); hun Buiten-bijbelse regels en tradities werden verworpen (9:14-17).

uiteindelijk kwam het tot een breekpunt op de sabbat, waar Jezus zichzelf tot Heer van de sabbat verklaarde en een man genas (12:1-13). De harde harten van de Farizeeën en de belastende extra wetten werden als slecht ontmaskerd, daarom ” gingen zij uit en beraamden tegen Hem (Jezus), hoe zij hem zouden vernietigen (vers 14). Dus stuurden zij een delegatie die verkondigde: “deze man werpt geen duivelen uit, behalve door Beëlzebub, De heerser der duivelen” (vers 24). Jezus tart dan hun beschuldiging als zijnde volledig verkeerd en irrationeel. Hij stelt dat koninkrijken die verdeeld zijn afbrokkelen, wat het geval zou zijn als Satan en zijn demonen tegenstanders waren (vs.25-26). Jezus legt uit dat als Satan en zijn demonen worden overmeesterd, dan is de logische conclusie dat het de kracht van God is, zoals een sterke man in zijn huis wordt overmeesterd door een nog sterkere man (vs.27-30). Dan wordt de beschuldiging van godslastering of het spreken van kwaad, heiligschennis, of profane dingen tegen de Heilige Geest gemaakt, en het wordt gezegd onvergeeflijk te zijn (Vs.31-32).

met de details van de passage en de context in het achterhoofd, is het gemakkelijker om een duidelijke definitie van de onvergeeflijke zonde te krijgen. De onvergeeflijke zonde lijkt de opzettelijke, hardvochtige afwijzing van de Heilige Geest en zijn werken in Jezus Christus te zijn en de kracht en werken van de Heilige Geest gelijk te stellen met de kracht en werken van het kwaad en Satan. Het is belangrijk op te merken dat deze zonde 1) opzettelijk is, 2) hardvochtig en koppig, 3) plaatsvindt met een hoge mate van kennis van de waarheid (Oude Testament op het moment) of duidelijk bovennatuurlijk bewijs (wonderen), 4) en direct gelijk de kracht van de Heilige Geest van het werken goed aan Satan ‘ s kracht van het werken kwaad. Dit was de toestand van de Farizeeën. Dus, met inzicht dat alleen Jezus kon bezitten, verklaarde hij dat zij een onvergeeflijke zonde hadden begaan.

kan de onvergeeflijke zonde vandaag begaan worden? Het is redelijk om te denken dat deze zonde vandaag niet kan worden begaan omdat de exacte historische situatie niet kan worden herhaald en alleen kon gebeuren tijdens de aardse bediening van Jezus Christus als de Heilige Geest in en door hem werkte. Of het nu waar is dat de onvergeeflijke zonde afhankelijk is van deze historische situatie of niet, het is duidelijk dat de onvergeeflijke zonde alleen kan plaatsvinden in de meest extreme situatie. Bovendien, omdat we niet beschikken over Jezus’ goddelijke autoriteit en inzicht in de harten en toekomst van anderen, lijkt het niet waarschijnlijk dat iemand anders dan Jezus Christus kan verklaren dat iemand een onvergeeflijke zonde heeft begaan. Eén ding is zeker: het is onmogelijk voor een ware christen om de onvergeeflijke zonde te begaan, omdat zij reeds het werk van de Heilige Geest in hun leven hebben gehad, getuigen van de goddelijke persoon en het verlossende werk van Jezus Christus en de verlossing in zijn naam, hen van de goddeloosheid van hun eigen zonden hebben overtuigd en wedergeboorte en nieuw geestelijk leven hebben teweeggebracht (Johannes 15:26; 16:8; Titus 3:5-6).

nu de grote persoonlijke vraag: heb ik de onvergeeflijke zonde begaan? Als u zich zorgen maakt dat je hebt, het antwoord is zeker Nee. Als je enige mate van gevoeligheid hebt die je misschien hebt of momenteel de onvergeeflijke zonde begaat, kun je er zeker van zijn dat je dat niet hebt gedaan. Gevoeligheid voor de onvergeeflijke zonde, of welke zonde dan ook, is het tegenovergestelde van een verduisterd en verhard hart dat opzettelijk Gods waarheid verwerpt, wat in dit geval de Heilige Geest is die werkt om naar waarheid te getuigen over de goddelijke persoon en verlossende boodschap van Jezus Christus. In feite is een van de bedieningen en werken van de Heilige Geest om mensen van zonde te overtuigen! (Johannes 16:8) daarom, als je je veroordeeld of gevoelig voelt voor je eigen zonde, dan werkt de Heilige Geest in je leven!

als het begaan van de onvergeeflijke zonde nog steeds een angst voor u is, kunt u erop vertrouwen dat u deze zonde niet hebt begaan vanwege uw gevoeligheid voor de zonde. U kunt erkennen dat de Heilige Geest werkelijk in Jezus Christus werkte, dat hij de Goddelijke Messias van God is en dat u gered zult worden als u in zijn naam en zijn offer aan het kruis gelooft voor uw zonden (Johannes 3:16; handelingen 3:19; 16:31; Rom 10:9-10; 1 Kor 15:3-4). Verbazingwekkend genoeg kan deze vreselijke passage krachtig worden gebruikt door de Heilige Geest om overtuiging van zonden, zaligheid of zekerheid van zaligheid tot stand te brengen voor degenen die het horen en werken door de zielzoekende vragen die het oproept. Uiteindelijk kunt u ervan verzekerd zijn dat” indien wij onze zonden belijden, Hij getrouw en rechtvaardig is om ons onze zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid ” (1 Johannes 1:9).

~ Pastor Spencer Carpenter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.