Boundaries Will Not Cure Codependency

I can tell you anything. Niemand begrijpt me zoals jij.

ik weet niet wat ik zonder jou zou moeten.

ik ben zo blij dat we worstelen met dezelfde zonden. Het laat me weten dat ik niet alleen ben.

misschien klinkt een spoor van deze uitspraken ons allemaal bekend, maar wanneer ze de tenor van onze relaties karakteriseren, hebben we een probleem. Codeafhankelijkheid komt voort uit een epidemie — een crisis die stilletjes in onze kerken is geslopen. Rosaria Butterfield noemt het de ” crisis van eenzaamheid.”

ik interviewde Rosaria Butterfield, auteur van The Gospel Comes with a House Key, over het onderwerp codependency. Velen hebben gereageerd op de opkomst van codependency door het aanmoedigen van verschillende grenzen in vriendschappen, maar Rosaria gelooft dat het probleem (en de oplossing) is op een dieper niveau. “Afgoden dienen iets; ze dichten een gat”, zegt Rosaria. “Ze worden geboren omdat mensen tragisch en gevaarlijk eenzaam zijn. Deze crisis gaat niet over grenzen.”Grenzen bestendigen het aaien van afgoden in ons hart en maken het mogelijk om een” cultuur van kindertijd ” te laten bloeien in onze kerken. Ze vertelt ons, we moeten “omgaan met de crisis van eenzaamheid” door het gat te vullen met meer dan alleen elkaar.

ben ik in een Medeafhankelijke Vriendschap?Volgens Rosaria vormen we een codeafhankelijke relatie — “Maak een idool van een vriend” — wanneer we: “(1) vraag die persoon om iets meer te zijn dan ze zou moeten zijn, en (2) vraag die persoon om meer van me te houden dan ze zou moeten, om me te zien als een soort redder.”Een idool is geboren, waarschuwt Rosaria, uit het niet bemiddelen van die relatie door Jezus Christus.”Als we voor een persoon iets verlangen dat God niet voor haar verlangt, of verlangen dat die persoon ons ziet op een manier die God niet wil dat we verheven worden,” hebben we de drempel van broederlijke genegenheid overschreden om vervorming te aanbidden.

Rosaria leidt ons voorbij veranderingen in de structuur van onze kerken en families om onderliggende, vervormde opvattingen van onszelf en van Christus te identificeren en te elimineren. We hebben een mentale verschuiving nodig voor gezonde relaties in de kerk op vier belangrijke gebieden: zonde, identiteit, discipelschap en berouw.

vriendschappen gebouwd rond de zonde

drie problemen met betrekking tot ons begrip van de zonde voeden de codependentie wildfire: onze onwetendheid van onze eigen zonde, onze wereld ‘ s perceptie van de zonde, en onze “zonde in gemeenschappelijk” mentaliteit.

” Sin is roofzuchtig. Ik denk niet dat christenen daar echt over nadenken. Ze denken, ‘Ik heb het onder controle,'” Rosaria zegt. Maar we moeten de manier kennen waarop “Adam ons met een thumbprint heeft afgedrukt”, en als we niet weten wat dat is, moeten we vertrouwen op onze broeders en zusters in Christus om ons te vertellen waar we moeten uitkijken voor verleiding. En gevoelens – de “voorloper van onze acties” – zijn niet immuun voor verleiding. Gevoelens kunnen vaak subtiel een medeafhankelijke relatie voortbrengen omdat we ze niet vergelijken met het woord van God om hun vleselijke oorsprong te filteren.

we moeten ook erkennen hoe Satan de vlam van codeafhankelijkheid wakkert om mogelijk een “homoseksuele uitwerking van afgoderij te worden. In een seksueel geladen wereld, is homoseksualiteit nu zelfs iconografisch van progressiviteit geworden, waardoor tammere vormen van codependentie acceptabel zijn. Maar als we ons bewust zijn van hoe homoseksualiteit is genormaliseerd in onze wereld, kunnen we ons herinneren dat het taboe van de Bijbel ertegen er niet is om ons te schaden of te hinderen, maar om ons te beschermen — voor ons welzijn en voor Gods heerlijkheid.

en zonde mag gelovigen niet binden. Die rol behoort aan Christus. Rosaria waarschuwt,

volwassenheid is niet het hebben van een groep mensen die samenkomen vanwege een bepaalde afdruk van Adam op hen. Dat is geen volwassenheid. Dat is anti-volwassenheid. Volwassenheid is waar we elkaars zondepatronen goed genoeg kennen dat een deel van het zijn van onze broeders hoeder is dat we op die manier over mensen waken. We zorgen voor een gezonde afstand. We laten mensen niet falen en laten ze dan in de steek.

wanneer we suggereren dat de zonde onze gemeenschappelijkheid markeert, leiden we onszelf gemakkelijk tot “verhard door de bedrieglijkheid van de zonde” (Hebreeën 3:13) — we neigen naar een “Iedereen doet het” mentaliteit. Maar we moeten geen genoegen nemen met gewone zonde. We verheugen ons in onze gemeenschappelijke Verlosser. God roept ons op om elkaar te vermanen in Christus (Hebreeën 3:13). We dienen de Heer samen en hebben moeilijke gesprekken. We voelen ons niet op ons gemak met onze zonde omdat onze broeders en zusters “het ook doen.”We vermanen een ander, door de kracht van de Heilige Geest, en we doden hem. Elkaar.

identiteit in Christus, niet in elkaar

plaatsen we onze identiteit in iemand anders dan Christus, zelf of in elkaar?

” hoe meer we duidelijk zijn dat onze primaire relatie met de Heer is, zullen we minder geneigd zijn andere mensen te vragen ons als hun Verlosser te zien of hen als onze Verlosser te zien. Rosaria herinnert ons eraan dat we allemaal naar Jezus moeten kijken. We hebben vereniging met Christus.”De Bijbel leert ons inderdaad dat wij allen zonen van God zijn door het geloof, allen één in Christus Jezus (Galaten 3:27-28). Christus leeft in ons en onze levens zijn een uitstorting van die identiteit en werkelijkheid (Galaten 2:20). Wanneer we de Verlosser vervangen door mini-verlossers, hebben we onbewust anderen met ons meegesleurd in een identiteitscrisis.

we moeten ook waakzaam zijn, waarschuwt Rosaria, dat we onze identiteiten niet gebruiken als mogelijkheden om in valse vrijheid te leven. “Een van de gevaarlijkste dingen is voor gelovigen om in iets binnen te gaan en simpelweg te veronderstellen dat omdat je een gelovige bent, je Christus-gecentreerd bent over wat je doet.”We moeten ons ervan bewust zijn dat we wandelen in de ware christelijke vrijheid, die Rosaria beschrijft als” een vrijheid om niet te zondigen.”Het is inderdaad” voor de vrijheid heeft Christus ons bevrijd” (Galaten 5: 1), om ons “te doen leven als vrij volk” (1 Petrus 2:16), wandelen in onze christelijke identiteit.

discipelschap als een familie

een scheef concept van discipelschap bestendigt ook medeafhankelijkheid. Rosaria pleit voor voortzetting van het discipelschap in de kerk, maar moedigt ons aan om haar ware doeleinden en parameters te begrijpen.Discipelschap dient om “een specifieke taak” te vervullen die gericht is op het bouwen van de kerk, om “te wandelen in kracht en vrijheid in de Heer, om vrij te zijn van afgoden en patronen van zonde.”Het doel is” niet om afhankelijkheid te creëren, het spirituele leven van andere mensen af te tekenen, maar om mensen te helpen lanceren.”Zo verkondigen wij, een iegelijk waarschuwend en lerend een iegelijk met alle wijsheid, opdat wij een iegelijk stellen, die in Christus rijp is” (Kolossenzen 1:28). Rosaria daagt ons uit om één-op-één discipelschapsrelaties in vraag te stellen of op zijn minst voorzichtig aan te gaan vanwege hun potentieel om het object van onze genegenheid te vervangen en onze identiteit in Christus in gevaar te brengen. Ze geeft een ernstige waarschuwing om uit te leggen waarom. “Een discipelende relatie kan claustrofobisch zijn”, zegt Rosaria. “Het kan een gevoel dat Ik X alles kan vertellen, maar alleen X. Dat kweekt het probleem .”Ze pleit ervoor om discipelschap te verankeren in onze familiedevoties. In haar gedachten gebruiken we ofwel “familiedevoties als een manier om de familie van God te markeren, om intimiteit te creëren die veilig is, om geheiligde relaties aan te moedigen,” of onze kerk zal “veel counseling moeten doen aan de andere kant van afgoderij.”

een-op — een relaties — onder ouderlijk toezicht en om een specifieke reden-vertalen zich niet noodzakelijkerwijs in codeafhankelijke relaties, maar Rosaria suggereert dat “discipling komt als een natuurlijk uitvloeisel van hoe de christelijke familie functioneert.”Christelijk gezinsleven is de hartslag van discipelschap:

We moeten iets doen aan de cultuur van discipelen. Als mensen me vragen: “hoeveel vrouwen ben je discipelen?”Weet je wat het antwoord is? Nul. Ik discipel mijn kinderen. En dan zijn er een aantal mannen en vrouwen aan onze tafel ‘ s nachts. En er is een Wederzijdse discipling die doorgaat. En van daaruit, heb ik momenten dat we gaan praten omdat er iets aan de hand is en iemand kan helpen met dit.

de Bijbel gaat over Communale relaties – ” Ik zie Titus 2 Communaal. Ik zie oudere en jongere vrouwen die dingen gemeenschappelijk uitwerken, niet één op één.”Ze verwijst ook naar Jezus met zijn discipelen. “Er zijn één-op-één momenten, maar zelfs zij hebben een soort groepsinstelling.”

hebben we een probleem in de kerk gecreëerd door de nadruk te leggen op een eenmalige discipelschap? Misschien. Maar als we groeien in hoe we werken als een familie van God, zal ons vermogen om elkaar te discipelen bloeien. En zoals Rosaria treffend opmerkt, moeten we voortdurend bidden ” dat al onze vriendschappen geheiligd zouden worden.”

Is Berouw Noodzakelijk?

de Raad van Rosaria vormde een aantal vragen om ons te helpen de gezondheid van onze relaties te beoordelen en te bepalen of berouw noodzakelijk is:

  • zijn al onze interacties met onze vriend één op één?
  • heeft onze vriend een gemeenschap buiten ons?
  • suggereert onze vriend dat wij de enige zijn die X van hem of haar kent? Of opmerkingen maken als: “jij bent de enige met wie ik kan praten of die me kan begrijpen”?
  • weten anderen in de kerk — inclusief kerkleiders — van onze disccipling relaties, vooral die welke in een codeafhankelijke richting kunnen neigen?
  • Wat zijn onze eigen zonde verleidingen? Lijken ze op de verleidingen van onze vriend?
  • is vleierij een regelmatig onderdeel van wat we horen van onze vriend? Zo ja, hoe reageren we? Worden we gemakkelijk verheven door woorden van affirmatie of vleierij?
  • zijn we ons bewust van een verlangen om gezien te worden door onze vriend op een bepaalde manier dat God niet wil dat we gezien of verheven worden?

wanneer we een relatie als medeafhankelijk beschouwen, biedt Rosaria ons hoop: “niets heiligt een vriendschap beter dan berouw.”Wij” aan God van de afgoden ” (1 Tessalonicenzen 1:9) — wij bekeren ons. En Rosaria vertelt ons om vergeving te vragen aan onze vrienden — we belijden hen dat we onze vriendschap hebben gebruikt om “onze trots te voeden”, en we “hebben geprobeerd onszelf onmisbaar voor hen te maken”, zonder onze Verlosser en zijn bloed te negeren. Berouw moet de eerste stap zijn. En dan, in de kracht van de geest, veranderen we.

The Real Cure

er is iemand die ons begrijpt als geen ander. Er is een model waar we niet zonder kunnen. Er is iemand die ons nooit verlaat of verlaat. Er is iemand die ons boven ons begrip schat.

als idols gaten plug, zoals Rosaria uitlegt, laten we de gaten vullen. Grenzen zullen codependentie niet genezen. Maar Christus wel. Door zijn macht, als we beginnen in te graven in de verborgen ziekte van misplaatste identiteiten en misverstanden van zonde, discipelschap en bekering, zal codeafhankelijkheid niet langer in staat zijn de crisis van eenzaamheid om onze kerken te plagen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.