Pressmeddelande: Catherine P. Bradshaw, Ph. D., M. Ed., Utnämnd till ny redaktör för förebyggande vetenskap

för omedelbar frisättning

Catherine P. Bradshaw, Ph.D., M. Ed., Utnämnd till ny redaktör för förebyggande vetenskap Society for Prevention Research President Deborah Gorman-Smith, Ph. D., tillkännagav utnämningen av Catherine P. Bradshaw, Ph.D., M. Ed., som den nya redaktören för förebyggande vetenskap, den officiella tidningen för Society for Prevention Research. Dr. Bradshaw är för närvarande associerad dekan för forskning och Fakultetsutveckling och Professor vid Institutionen för mänskliga tjänster vid Curry School of Education vid University of Virginia. Hon har också ett möte på Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health där hon fungerar som biträdande chef för Center for Prevention of Youth Violence och meddirektör för Center for Prevention and Early Intervention.

” SPR sökte en förebyggande forskare med en enastående forskningsrekord och ett visat engagemang för högkvalitativ empirisk förebyggande forskning för att lyckas Dr.Robert McMahon som redaktör för förebyggande vetenskap. Vi är mycket lyckliga att Catherine Bradshaw är villig att tjäna SPR i denna viktiga kapacitet”, säger Dr.Gorman-Smith. ”Hon ger också en tydlig vision att fortsätta utvecklingen av tidskriften och dess centrala roll inom området under de kommande fem åren.”Hennes primära forskningsintressen fokuserar på utveckling av aggressivt beteende och skolbaserat förebyggande. Hon samarbetar om forskningsprojekt som undersöker mobbning och skolklimat; utvecklingen av aggressiva och problembeteenden; effekter av exponering för våld, peer victimization och miljöstress på barn; och design, utvärdering och genomförande av evidensbaserade förebyggande program i skolor. Hon samarbetar för närvarande på federalt stödda randomiserade studier av skolbaserade förebyggande program, inklusive positiva beteendeinterventioner och stöd (PBIS) och läroplaner för socialt emotionellt lärande. Hon fick ett karriärutvecklingspris från Centers for Disease Control and Prevention för sin forskning om användningen av evidensbaserade våldsförebyggande program i skolor och samarbetar om federalt finansierade forskningsbidrag som stöds av NIMH, NIDA, CDC och Institute of Education Sciences. Hon fick också ett Presidential Early Career Award för forskare och ingenjörer från President Obama 2009.

Dr. Bradshaw kommer att ersätta Robert J. McMahon, Ph. D., som kommer att ha fungerat som den andra redaktören för förebyggande vetenskap från januari 2007 till December 2013. Dr. McMahon är B. C. Leadership Chair i proaktiva metoder för att minska risken för våld bland barn och ungdomar vid Institutionen för psykologi vid Simon Fraser University, en forskare vid Child & Family Research Institute, och chef för Institutet för minskning av ungdomsvåld vid Simon Fraser University och CFRI. Under de sju åren av Dr. McMahons term som redaktör har tidskriften vuxit i betydelse i förebyggande vetenskapssamhälle och etablerat sig som den främsta tidskriften för förebyggande område. ”Det är en enorm ära att få möjlighet att samarbeta med associerade redaktörer och redaktionen för att hjälpa till att sprida högkvalitativ förebyggande vetenskaplig forskning. Och aldrig tidigare har behovet varit större för att översätta banbrytande förebyggande vetenskapliga fynd för övning och politik”, säger Dr.Bradshaw. Dr. Bradshaws utnämning träder i kraft den 1 januari 2014.

Dr. Bradshaw har varit en aktiv medlem i det vetenskapliga samfundet. Hon är för närvarande medlem i Society for Prevention Research, Society for Research in Child Development, Society for Research on Adolescence; och har tjänstgjort i ledarroller som styrelseledamot i Association for Positive Behavior Support och som konferensgranskare för Society for Research in Child Development. Hon fungerar som biträdande redaktör på Journal of Research on Adolescence och hon är styrelseledamot i Behavioral Disorder, Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, Journal of School Violence, School Psychology Quarterly, Journal of School Psychology och Journal of Elementary Education.

Dr. Bradshaw fick sin BA i psykologi från University of Richmond (1997), hennes M. Ed. i rådgivning och vägledning från University of Georgia, och hennes doktorsexamen i utvecklingspsykologi från Cornell University (2004). Innan hon började på University of Virginia i januari 2013 var hon docent och biträdande ordförande för förebyggande vid Institutionen för Mental hälsa vid Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health.

Prevention Science journal, en publikation två gånger i månaden, är den officiella tidningen för Society for Prevention Research. Ytterligare information om SPR och tidskriften finns på www.preventionresearch.org eller genom att ringa 703-934-4850, ext. 213.

ladda ner PDF-version