devotionele: ‘natuurlijke mens, geestelijke mens of vleselijke mens?’

in Paulus ‘ eerste brief aan de Korintiërs verwijst hij naar drie soorten mensen: de natuurlijke mens, de geestelijke mens en de vleselijke mens. Wat zijn deze drie soorten mannen en welke ben jij?

Ten eerste, wat is de natuurlijke mens?

maar de natuurlijke mens ontvangt de dingen van de geest van God niet, want ze zijn dwaasheid voor hem; noch kan hij ze kennen, omdat ze geestelijk worden onderscheiden. (1 Cor 2:14 NKJV)

de natuurlijke mens is de persoon die Christus niet kent. Zij zijn nooit wedergeboren door de Heilige Geest en daarom leeft de Geest niet in hen. Omdat de Geest niet in hen leeft, verlangen zij geen geestelijke dingen, noch kunnen zij ze begrijpen. Paulus zegt dat de dingen van God dwaasheid zijn voor zulke mensen. Voor hen zijn verlossing en overgave aan Christus een verspilling van tijd. In plaats van voor God te leven, zouden ze liever voor zichzelf leven. Uiteindelijk zullen zulke mensen voor God staan en veroordeeld worden voor hun zonde. (zie Rev. 20:11-15)

het tweede type mens waarnaar Paulus verwijst is de ‘ geestelijke mens.’

maar hij die geestelijk is oordeelt alle dingen, toch wordt hij zelf door niemand terecht geoordeeld. Want ” wie heeft het verstand des HEEREN gekend, dat hij hem onderrichtte?”Maar wij hebben de geest van Christus. (1 Kor. 2:15-16 NKJV)

misschien wel het belangrijkste deel van Paulus ‘beschrijving van de geestelijke mens is dat hij of zij’ de geest van Christus heeft.’De geest van Christus hebben betekent niet dat we een niveau van volmaaktheid of onfeilbaarheid bereiken dat gelijk is aan Jezus. Het betekent eerder dat Christus zijn geestelijke wijsheid met ons deelt die ons in staat stelt om het leven te zien vanuit een hemels perspectief en daarom beslissingen te nemen die wijs zijn voor nu en in de eeuwigheid. Hoe wordt iemand een spiritueel mens?Ten eerste, om een geestelijk mens te worden, moet iemand wedergeboren zijn door de Heilige Geest. (zie Johannes hoofdstuk 3) maar dat is niet alles. De geestelijke mens is ook iemand wiens leven onder de controle van Gods Geest staat. Let op wat Paulus schrijft –

maar zoals het geschreven is: “Het oog heeft niet gezien, noch het oor gehoord, noch zijn in het hart van de mens gegaan de dingen die God bereid heeft voor degenen die Hem liefhebben.”Maar God heeft ze ons geopenbaard door zijn geest. Want de geest doorzoekt alle dingen, ja, de diepe dingen van God. Want wie weet de dingen des mensen, dan de Geest des mensen, die in hem is? Zelfs zo weet niemand de dingen van God, behalve de geest van God. Nu hebben wij niet ontvangen den Geest der wereld, maar den Geest, die van God is, opdat wij zouden weten, hetgeen ons van God vrijwillig gegeven is. (1 Cor 2:Door de inwonende aanwezigheid van de Heilige Geest openbaart God ons zijn diepe geestelijke waarheden. Dergelijke waarheden omvatten Gods Verlossingsplan en hoe het christelijke leven te leven. We zullen deze week meer bestuderen over de geestelijke mens, maar in het kort kunnen we zeggen dat de geestelijke mens iemand is die door de Geest geleid wordt.

maar er is een derde type mens die Paulus beschrijft en hij is de ‘ vleselijke mens.’Warren Wiersbe beschrijft in zijn nieuwtestamentische commentaar de vleselijke mens als -” de onvolwassen Christen, degene die leeft op een kinderlijk niveau omdat hij zich niet zal voeden met het woord en groeien.”Paulus zei dit over de vleselijke man –

en ik, broeders, kon niet tot u spreken over geestelijke mensen, maar over vleselijke, als over baby’ s in Christus. Ik voedde u met melk en niet met vaste spijze; want tot nu toe hebt gij die niet kunnen ontvangen, en ook nu nog kunt gij niet; want gij zijt nog vleselijk. Want waar er nijd, twist en verdeeldheid onder u zijn, zijt gij niet vleselijk en gedraagt gij u niet als gewone mensen? (1 Kor 3:1-3 NKJV)

het woord “vleselijk” betekent – ” vleselijk.’Als het op een christen wordt toegepast, betekent het iemand die, hoewel hij wedergeboren is, nog steeds zijn vlees in staat stelt een groot deel van de manier waarop hij leeft en denkt te beheersen. Paulus noemde de gelovigen in Korinthe ‘vleselijk’ omdat ze nog geestelijk onvolwassen waren. In plaats van de vrucht van de geest te dragen – liefde, vreugde en vrede-gaven deze gelovigen toe aan oude vleselijke emoties zoals: afgunst, twist en verdeeldheid. Merk ook op dat Paulus zegt – ‘ bent u niet vleselijk en gedraagt u zich niet als gewone mensen?’; of, met andere woorden – ‘ leven jullie niet als mensen die de Heer niet eens kennen?”

alleen God weet zeker of een vleselijke mens wedergeboren is of niet. In plaats van andere mannen te veroordelen, zouden jij en ik onszelf moeten veroordelen. Hoewel we misschien niet doen sommige van de dingen die anderen zouden kunnen doen, zijn er dingen in ons leven die de Heer mishaagt? Is er een vleselijkheid in ons Christendom dat gecorrigeerd moet worden? Het is Gods wil dat elke gelovige niet als de ‘vleselijke mens’ leeft, maar eerder als de ‘geestelijke mens.’Morgen komen we weer op deze studie terug en proberen we meer te leren over dit belangrijke onderwerp.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.