CatholicCulture.org

door Fr. Jerry Pokorsky | bio-articles-email) / 24 Feb 2020

Jezus leert ons: “Heb je vijanden lief en bid voor hen die je vervolgen….”(Mt. 5: 44) als vergeving en bidden voor vijanden gemakkelijk waren, zou er weinig reden zijn voor Jezus om het bevel te geven. Ons vermogen om te vergeven hangt af van de totaliteit van christelijke deugd, en vergevende vijanden is het kroonjuweel van het martelaarschap.

Vision boek omslag afdrukken

in die vintage zwart-wit cowboy films, De goede man verslaat de slechterik en, met opgekropte woede, heeft een kans om wraak te nemen. Maar zelfbeheersing heerst, en de held geeft de schurk over aan de autoriteiten. Misschien is dit patroon een culturele reflectie van christelijke gevoeligheden: “…oordeel is zonder barmhartigheid voor iemand die geen barmhartigheid heeft getoond; toch triomfeert barmhartigheid over oordeel.”(Jakobus 2:13)

meer recente actiefilms, die een culturele achteruitgang naar een heidense ethiek suggereren, vertonen meestal geen dergelijke terughoudendheid. De slechterik sterft gewoonlijk in steeds uitgebreidere, emotioneel aansprekende daden van gewelddadige vergelding. Maar de vernietiging van degenen die we haten, is niet alleen niet voldoende, maar kan ook nieuwe wraakacties aanwakkeren. De geschiedenis van de oorlog geeft talloze voorbeelden.

hoe we ook proberen, we kunnen een aangeboren—en soms latente—verlangen om te vergeven en vergeving te vragen niet doven. In Goodbye, Darkness beschrijft historicus William Manchester zijn aangrijpende ervaring als marinier in de Stille Zuidzee tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het doden van een vijand in een rechtvaardige oorlog is geen zonde, maar het is niet waarschijnlijk dat de meeste soldaten genieten van het bloedbad. Na een hand-tot-hand strijd en de verschrikkelijke dood van een vijandelijke soldaat, Manchester braakt, instort, en mompelt op het lijk, “het spijt me.”

Jezus leert ons ook om voor onze vijanden te bidden. John Brown ’s beruchte inval bij Harper’ s Ferry in 1859 om een slavenopstand te ontketenen mislukte, wat leidde tot zijn galg rendez-vous. Majoor Thomas Jackson-later bekend als “Stonewall” – was aanwezig als soldaat met zijn VMI cadetten bij de executie van Brown. Jackson was tegen afscheiding van de Unie. Hij haatte het vooruitzicht van oorlog, maar was ook tegen de gewelddadige opstand die John Brown probeerde te ontsteken. Opmerkelijk genoeg, staand onder de galg, bad Jackson voor zijn vijand en schreef: “… voor mij stond een man, in volle kracht van gezondheid, die in een paar minuten in de eeuwigheid moet zijn. Ik heb een petitie gestuurd om hem te redden. Verschrikkelijk was de gedachte dat hij in een paar minuten de zin zou ontvangen ‘vertrekt gij goddelozen naar het eeuwige vuur.'”

het is nuttig om het voorbeeld van grote mannen na te bootsen. Maar geen van hen biedt een compleet pakket van deugd dat nodig is om ons spirituele web van dwaling, verwarring en kwade impulsen te ontwarren. Dezelfde majoor Jackson die bad voor de redding van zijn vijand schreef dat, als de natie ten oorlog zou gaan, een wraakleger geen gevangenen zou moeten nemen. “Meer kronkelend dan wat dan ook is het menselijk hart…” (Jer. 17:9) Het is dus het beste om terug te keren naar de bron van volmaakte barmhartigheid en liefde om de spirituele middelen te verkrijgen om vijanden te vergeven.

hier zijn een paar lessen uit het leven van Jezus:

  • Jezus noemt de band van broeders, apostelen en discipelen als collega ‘ s. Hij geneest de zieken en wekt de doden op. Hij vergeeft de vrouw die betrapt is op overspel, en hij instrueert haar om te gaan en niet meer te zondigen. Jezus antwoordt met liefde voor de rijke jongeman die Gods geboden bewaart.
    Les: Ontwikkel een geest van oprechte genegenheid, waardering en zorg voor de mensen die we ontmoeten.
  • Jezus gaat een langdurig en geduldig gesprek aan met een Samaritaanse vrouw die in overspel leeft. Als gevolg daarvan gaan veel van de afvallige Samaritanen van de stad het vreugdevolle getuigenis van de vrouw geloven en aanvaarden ze Jezus als “de redder van de wereld.”(cf. Jn. 4: 1-42)
    Les: wees geduldig en volhardend in de waarheid.
  • bij verschillende gelegenheden vermijdt Jezus confrontatie. In Nazareth keert de menigte zich tegen hem, en hij ontsnapt uit hun midden. Wanneer hij zijn goddelijkheid openbaart aan de Joden (“voordat Abraham werd gemaakt, ben ik” —Joh. 8:58) ontsnapt hij uit de tempel en verbergt zich om steniging te voorkomen.
    Les: weet wanneer je ze moet vasthouden, weet wanneer je ze moet vouwen, enz. Voorzichtigheid.
  • verontwaardigd over het misbruik van de tempel als handelsplaats, keert Jezus de tafels van de geldwisselaars om. “Mijn huis zal een huis van gebed worden genoemd” , maar je maakt het een hol van .”(Mt. 21: 12-13)
    Les: rechtvaardige verontwaardiging onder de controle van de rede voorkomt een al te veel voorkomende luie onverschilligheid voor het kwaad, inclusief het kwaad dat in ons hart op de loer ligt.
  • Jezus confronteert de Farizeeën onbevreesd voor hun bemoeizieke trots en dwaasheid. Zijn litanie van beschuldigingen begint met: “Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars!”(cf. Mt. 23: 15)
    Les: noem het kwaad voor wat het is. Wees eerlijk en verdraag de gevolgen, tevreden met Gods gunst.
  • wanneer Jezus onthult dat hij de Goede Herder is, bereiden de Joden zich voor om hem te stenigen. Jezus antwoordt: “Ik heb jullie veel goede werken van de Vader getoond; om welke van deze stenigen jullie mij?”(Johannes 10:32)
    Les: er is enige waarheid aan het gezegde, “geen goede daad blijft onbestraft. Wen er maar aan.
  • Jezus is ter dood veroordeeld en gekruisigd. De menigten in Jeruzalem keren zich tegen hem en eisen: ‘Kruisig Hem! Kruisig Hem!Les: een ander spreekwoord heeft een waarheid: “vrienden komen en gaan, maar vijanden accumuleren.”We zullen allemaal sterven, maar besluiten om te sterven in de staat van genade.Jezus’ deugden-zijn liefde, gemeenschap, geduldig lijden, rechtschapenheid, eerlijkheid, moed—vormen de basis van zijn priesterlijk gebed te midden van zijn lijdensweg: “Vader, vergeef hen, want zij weten niet wat zij doen.”(Lucas 23:34)

    maar beschouw de nabootsing van Jezus, de tweede persoon van de Drie-eenheid, niet als een vergeefse onderneming. “Want wij hebben geen hogepriester, die niet in staat is met onze zwakheden mede te leven, maar die in alle opzichten op dezelfde wijze is verzocht als wij, maar zonder te zondigen.”(Heb. 4:15)

    conflicten—Naties in oorlog, familievetes, zelfs de meest smakeloze persoonlijkheidsconflicten-zullen voor altijd deel uitmaken van de menselijke conditie. Maar het is nog niet te laat om de deugden van Jezus te zoeken die ons voorbereiden om te vergeven en om vergeving te smeken.

    Fr. Jerry Pokorsky is een priester van het bisdom Arlington die ook heeft gediend als een financieel administrateur in het bisdom Lincoln. Hij is opgeleid in business en accounting en heeft ook een Master in goddelijkheid en een Master in moraaltheologie. Pater Pokorsky is medeoprichter van zowel CREDO als Adoremus, twee organisaties die zich intensief bezighouden met authentieke liturgische vernieuwing. Hij schrijft regelmatig voor een aantal katholieke websites en tijdschriften. Zie volledige bio.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.