4 Belangrijkste kenmerken van een discipel

door Scott Lehr

we zijn bevolen om ” discipelen te maken.”Heb je je ooit afgevraagd wat precies een discipel is? We kunnen niet weten of we iemand een discipel hebben gemaakt, als we niet weten wat een discipel is.

heel eenvoudig betekent de term leerling een leerling. Echter, we weten door te kijken naar het patroon van het Nieuwe Testament dat het soort discipel dat we moeten maken meer is dan iemand die gewoon informatie leert. We kunnen zien dat het iemand is die transformatie ervaart. Ik geloof dat als we naar het patroon van het Nieuwe Testament kijken we vier belangrijke kenmerken van een discipel zien.

gered

een discipel heeft Jezus Christus als hun Verlosser vertrouwd. Zoals Jezus tegen Nicodemus zegt, zijn zij wedergeboren (Johannes 3:1-21). Dat is de reden waarom Johannes zijn evangelie schreef (Johannes 20:30-31). Er is reddende kracht in de naam van Jezus (handelingen 4:12). De uitnodiging is voor iedereen (Johannes 3:16-17, Romeinen 10:9-13; Titus 3:5). Het eerste teken van een discipel is dat ze gered zijn.

overgegeven

de beslissing om Jezus als Verlosser te vertrouwen is niet de definitieve beslissing om zich over te geven aan Jezus Christus. Het leven van een discipel wordt gekenmerkt als een leven van geloof (Hebreeën 11:6), dat een leven van voortdurende overgave is. De eerste stap van overgave na verlossing is de doop. De passage die ons beveelt om discipelen te maken beveelt dat we hen dopen (Matteüs 28:18-20). De doop is de manier van het Nieuwe Testament om aan de wereld te verklaren dat je je leven hebt overgegeven aan Jezus Christus. Het tweede kenmerk van een discipel is dat ze zich overgeven.

Relating

wat we zien gebeurt natuurlijk als een patroon in het Nieuwe Testament nadat iemand vertrouwt Jezus als hun Verlosser is dat ze in relaties die zijn gebaseerd op Gods Woord. Handelingen 2 is een uitstekend voorbeeld. Op een dag hadden 3000 mensen zich bekeerd van hun zonde, vertrouwden Jezus als hun Verlosser, werden gedoopt en dan zien we dat ze elkaar regelmatig ontmoetten (Handelingen 2:40-47). Ze hadden een relatie met elkaar. Als je door het Nieuwe Testament kijkt zie je commando na commando dat vereist dat we in nauwe relaties zijn met andere gelovigen. Ze worden de ene anothers van de Schrift genoemd. Dingen als” zijt elkander toegewijd “(Romeinen 12:10),” belijdt elkander de zonde ” (Jakobus :16). Dit soort geboden kan alleen worden vervuld wanneer een discipel in authentieke relaties is met andere volgelingen van Jezus. Het derde teken van een discipelen is dat ze in relatie staan met andere discipelen van Jezus. Dit is een van de redenen waarom het zo belangrijk is om deel uit te maken van een lokale kerk.

reproduceren

we zien ook dat een echte discipel zichzelf reproduceert door zijn geloof te delen. De makkelijkste passage om dit uit te laten zien is Matteüs 28: 18-20, maar we zien het overal. Dat is waar het boek Handelingen over gaat. Daarom zie je Paulus zoveel kerken beginnen na zijn bekering. Dit is de reden waarom God ons hier verlaat nadat we Jezus als onze Verlosser vertrouwen. Hij kan ons rechtstreeks naar de hemel stralen, maar in plaats daarvan laat hij ons hier achter om de verlorenen te zoeken en te redden. Het gaat verder dan hen alleen maar leiden naar de reddende kennis van Jezus, maar we moeten hen ook helpen groeien. Een deel van de grote opdracht is dat we hen alles leren wat Jezus ons geleerd heeft. Het vierde kenmerk van een discipel is dat zij hun geloof delen met anderen zodat ook zij gered kunnen worden en in een groeiende relatie met Jezus Christus.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.