Wat gebeurt er als iemand gered wordt?

wanneer we ons bekeren en de Heer Jezus Christus als onze Verlosser ontvangen, gebeuren er enkele prachtige dingen met ons. We zijn vergeven van al onze zonden en verlost van Gods veroordeling en eeuwige straf. Als gevolg daarvan hebben we voor het eerst in ons leven onnoemelijk geluk en vrede. We kunnen het niet helpen, maar houden van de Heer Jezus die voor ons stierf aan het kruis.

vergeven, verlost en wedergeboren

vergeven worden door God en verlost van de eeuwige straf zijn werkelijk wonderbaarlijk, maar er is nog meer. Misschien wel het meest verbazingwekkende dat ons overkomt als we in de Heer Jezus geloven, is dat we wedergeboren zijn, of geregenereerd.

Wat betekenen de woorden wedergeboren? Sommigen denken dat het bij wijze van spreken is, zoals het gezegde omkeren van een nieuw blad, wat betekent dat je besluit om een beter mens te zijn. Maar het is dieper dan dat. Volgens de Bijbel is de wedergeboorte geen metafoor voor een nieuw begin. Het is een werkelijke spirituele geboorte: we worden herboren met het leven van God.

Waarom moeten we wedergeboren worden?

omdat onze zonden vergeven zijn, is dat niet genoeg? Waarom moeten we wedergeboren worden?

we zijn geboren met het fysieke, menselijke leven, dat we van onze ouders kregen. Maar God wil dat we zijn goddelijke leven hebben naast ons menselijk leven. We worden herboren met het goddelijke leven van God door in Christus te geloven.

ongeacht of we een goed persoon zijn die het meest morele leven leidt, integendeel, of ergens daartussenin, ieder van ons moet geestelijk herboren worden om het goddelijke leven van God te hebben.

in Johannes 3: 3 maakt de Heer Jezus het duidelijk dat we allen opnieuw geboren moeten worden:

“tenzij iemand opnieuw geboren wordt, kan hij het koninkrijk van God niet zien.”

om zijn plan uit te werken, wil God dat wij mensen zijn die niet alleen vergeven en gereinigd zijn, maar ook die zijn goddelijke leven bezitten.

twee geboorten

daarom schiep God ons als vaten om hem in te houden. In het bijzonder maakte hij ons met een menselijke geest, het diepste deel van ons wezen, dat in staat is om God te contacteren, te ontvangen en te bevatten.De Here Jezus zei in Johannes 3:6: “wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is Geest.”Geboren uit het vlees” verwijst naar onze fysieke geboorte, en “geboren uit de geest” verwijst naar onze geestelijke geboorte.

” de geest “is de geest van God, en” geest ” verwijst naar onze menselijke geest. Wanneer we in Jezus Christus geloven, wordt onze menselijke geest geboren uit de geest met het goddelijke leven van God.

heb je hulp nodig om de Bijbel te begrijpen?

Bestel een gratis Bijbelstudie die u zal helpen Gods Woord te begrijpen.

Hoe kan dit mogelijk zijn?

God is heilig en rechtvaardig. Hoe kan hij zijn eeuwige, goddelijke leven geven aan zondige mensen? Door de dood van Christus aan het kruis kan God allen die berouw tonen en in Hem geloven, vergeven en grondig reinigen. Dan kan de heilige en rechtvaardige God in onze geest komen en ons verwekken met zijn leven.We moeten ons realiseren dat God ons vergeeft, ons reinigt en ons verlost van de eeuwige straf, zodat we zijn eeuwige leven kunnen hebben.

ter illustratie, laten we zeggen dat we heerlijk sap in een kopje willen gieten. Maar er is een probleem-de beker is smerig. We moeten eerst de beker wassen, dan kunnen we hem vullen met sap.Op dezelfde manier wil God ons vullen met zichzelf als het goddelijke leven, maar eerst moeten wij zondaars gereinigd worden met het bloed van Jezus. Als we eenmaal geloven en gereinigd zijn, kan het goddelijke leven zonder belemmering in ons binnengaan.Een hymne van Charles Wesley spreekt prachtig over wat de Heer Jezus voor ons deed zodat we wedergeboren konden worden. Hier zijn een paar regels:

“Mild hij legt zijn glorie door,
geboren dat de mens niet meer kan sterven;
geboren om de zonen van de aarde groot te brengen;
geboren om hen een tweede geboorte te geven.”

herboren zijn maakt ons Gods kinderen

net zoals geboren zijn uit onze ouders ons fysiek hun kind maakt, geestelijk geboren zijn uit God ons een kind van God maakt.

Johannes 1: 12-13 vertelt ons dit feit:

“zovelen als Hem aangenomen hebben, hun gaf hij de macht om kinderen Gods te worden, degenen die in zijn naam geloven, die niet uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van de mens, maar uit God geboren zijn.”

is het niet verbazingwekkend dat wij mensen Gods goddelijke leven kunnen hebben en zijn kinderen kunnen zijn? Wat een prachtige dingen zijn er met ons gebeurd toen we gered werden!Tot in de eeuwigheid zullen we de Heer Jezus danken voor het sterven aan het kruis voor ons zodat we vergeven en gereinigd konden worden van onze zonden. We zijn zo dankbaar dat we niet langer onder Gods veroordeling staan, op weg naar de eeuwige straf. Maar we danken God ook dat zijn redding nog verder gaat. We zijn geboren uit de Geest in onze geest! We hebben het leven van God!

we kunnen de lof van de apostel Petrus aan God herhalen in 1 Petrus 1: 3:

“Gezegend zij de God en vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid heeft doen wederkeren tot een levende hoop door de opstanding van Jezus Christus uit de dood.”

voor meer informatie over dit onderwerp kunt u Hoofdstuk 1 van basiselementen van het christelijke leven lezen, vol. 1 GRATIS hier.

alle verzen zijn geciteerd uit de Recovery Version van de Heilige Bijbel. U kunt een gratis exemplaar van de Nieuwe Testament Recovery versie hier bestellen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.