vijf geschriften over Kerstkinderen zouden moeten weten

undefined

we hebben hem allemaal bekeken. Degene met de deken bekleed hoofd als hij staat op en reciteert de verzen van Lucas. Elk jaar citeert Linus van de Peanuts Gang op TV het Kersthoofdstuk dat zo velen herkennen. Zou je in staat zijn om te citeren zoals hij dat doet? Zouden je kinderen dat doen?
bent u net zo veroordeeld als ik? Welke kerstteksten moeten onze kinderen weten? Ik bedoel niet, weten, maar weten, zoals in de woorden zijn geïmplanteerd in hun hart zodat ze niet tegen God kunnen zondigen.
als ouder en Bijbelleraar van kinderen in de leeftijd van 5 tot en met 6 jaar, denk ik dat er fundamentele Kerstteksten zijn die zij, en wij ouders, zouden moeten weten. Hoe komt dat? Heb je de laatste tijd naar kerstmuziek geluisterd? Heb je de kerststal in je woonkamer bestudeerd? Hoe weet je wat deel uitmaakt van het echte kerstverhaal en wat niet?Het kerstverhaal van Jezus is zo rijk en er is meer aan de hand dan een baby in een stal, engelen en herders.

Vijf Bijbelse Kinderen Moeten Op De Hoogte Zijn Van Kerstmis

1. Jesaja 9:6

want ons is een kind geboren, Ons is een Zoon gegeven; en de regering zal op zijn schouder zijn, en zijn naam zal wonderbare raadgever, machtige God, eeuwige Vader, Vredevorst genoemd worden. (ESV)

er zijn zoveel stukken kerstmuziek, maar degene die de tand des tijds heeft doorstaan is het “Hallelujah Chorus” van Händel ‘ S Messiah. In deze klassieker gebruikt Händel meer dan 60 bijbelverzen, maar degene die het meest opvallen zijn Jesaja 9: 6 en Openbaring 11:15, 19: 6 en 19:16. Er werd een kind geboren. Hij heette Jezus. En hij is de Koning der Koningen en Heer der heren. Hij zal voor altijd regeren. Ik vraag me af of de shepherds zo ‘ n waarheid schreeuwden? Immers, zij zouden hebben geweten wat Jesaja jaren eerder had geprofeteerd.

2. Lucas 2: 20

en de herders keerden terug, God verheerlijkend en prijzend voor alles wat ze hadden gehoord en gezien, zoals hen was verteld. (ESV)

soms worden de verzen van Lucas 2:1-20 saai voor ons. Linus citeert ze heel goed, maar heb je er echt naar geluisterd en nagedacht? De hymne Stille Nacht zou ons doen denken dat de kleine familie was rustig in een stal. Alles was rustig. Alles was helder. Was dat zo? Een jong meisje schreeuwde het uit terwijl ze een baby kreeg. De dieren die in de grot, of stal, waren waarschijnlijk nerveus met vreemden over hen. Dan plotseling na een vermoeiende arbeid, vuile herders rennen naar de voedertrog uitroepen dat engelen aan hen waren verschenen. Na daar te hebben gestaan voor wie weet hoe lang, de herders vertrekken verheerlijken en loven God. Ik weet niet of het een stille nacht was.

3. Matthew 2:1-3

nadat Jezus geboren was in Bethlehem van Judea in de dagen van de koning Herodes, ziet, kwamen wijzen uit het oosten naar Jeruzalem, zeggende: “Waar is hij, die geboren is als koning der Joden? Want wij zagen zijn ster toen die oprees en zijn gekomen om hem te aanbidden.”Toen de koning Herodes dit hoorde, werd hij ontroerd, en geheel Jeruzalem met hem. (ESV)

waar zet je de Wijzen in je kerststal? Hoe weten we dat er drie waren? Er zijn details in Matteüs 1:18-2: 12 die toevoegen aan het kerstverhaal dat we graag verhullen. De wijzen waren niet bij de geboorte van Jezus. In feite is het mogelijk dat Jezus 2 of 3 jaar oud was toen ze aankwamen. (Zie vers 9-11) en toen deze wijzen kwamen, was Herodes niet tevreden. Dit nieuws van een baby Koning bracht hem geen vreugde. Herodes zou zijn troon met niemand delen. Wij Three Kings beelden drie joviale mannen die rijkdom brengen naar een nieuwe koning. Deze wijzen waren intelligente mannen. Misschien wisten ze dat het een race was tussen hen en een boze heerser.

4. Galaten 4: 4

maar toen de volheid van de tijd was gekomen, zond God zijn zoon, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet. (ESB))

vreugde aan de wereld krijgt het goed. “Laat de aarde haar koning ontvangen.”Jezus werd geboren. De vloek van de zonde zou nu worden verbroken. God, die trouw is, deed wat hij van plan was te doen in Genesis. De tijd was rijp. Alle personages waren op hun plaats. Hij zou de wonderen van zijn liefde tonen.

5. Johannes 3: 16

want God had de wereld zo lief, dat hij zijn enige Zoon gaf, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren zou gaan, maar eeuwig leven zou hebben.(ESB))

waarom geven we cadeautjes met Kerstmis? Omdat God het ultieme geschenk gaf, Zijn Zoon. Wij christenen maken een groot probleem van de komst van Jezus, maar zijn geboorte zou niets betekenen zonder Pasen. De geboorte was slechts een middel tot een doel. Niet het einde van het leven, maar het einde van de dood. De dood van deze baby geeft ons hoop en eeuwig leven. Als onze kinderen die waarheid missen, dan hebben we gefaald.

bij het lezen van het kerstverhaal met uw kinderen dit jaar, denk aan deze verzen en denk aan de vijf zintuigen. Wat is er gehoord? gezien? rook? aangeraakt? geproefd? Maak het biografische verhaal echter voor degenen die aan het leren zijn.
als u naar muziek luistert op de radio, bespreek de woorden met uw kinderen. Trek de Bijbel eruit en lees om te zien wat waarheid is en wat traditie. Kies dan een aantal verzen zoals die hierboven en ken ze.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.