Licht van geloof: kaarsen houden Wake, worden Votiefoffers

niet ver van Puget Sound, in de St. Mark Church in Shoreline, Washington, steekt Mike Scarpelli regelmatig een vijf-of zeven dagen votief kaars aan bij het Heilig Hartbeeld en een andere votief kaars voor de beelden van St.Joseph en de Heilige Moeder aan beide zijden van het heiligdom. Hij herinnert zich als kind hoe zijn grootmoeder en moeder “votiefkaarsen aansteken en gebeden zeggen, altijd bij het beeld van Maria. Ik leerde dat het een speciale manier was om te bidden, in dat geval om Maria te Onbevlekken, en ook om haar tussenkomst aan God te vragen om onze gebeden te horen en te beantwoorden.”

in Philadelphia gebruikt Vincentiaanse vader Michael Carroll ook kaarslicht om zijn geliefden in gebed te herinneren.”Elke keer als ik in een nieuwe kerk ga, steek ik een kaars aan voor mijn ouders,” zei hij. “Het is mijn gewoonte en een manier om ze te herinneren en te erkennen.”

The votive candle herinnert ook aan een aantal gedenkwaardige pauselijke gebedsmomenten, zegt Pater Carroll, en merkt op dat paus emeritus Benedictus, tijdens een bezoek aan Ground Zero in New York City, Bad voor de verloren zielen van de verschrikkelijke Sept. 11 val daar aan en steek een grote kaars aan. Ook, meer recent, nadat het 9/11 memorial was voltooid, bezocht Paus Franciscus Ground Zero terwijl een kaars werd aangestoken in de St.Patrick ‘ s Cathedral ter nagedachtenis aan de 9/11 slachtoffers en hun families.Scarpelli, Carroll en de Heilige Vaders zijn niet alleen in hun voorliefde voor votiefkaarsen.Father Carroll, de huidige directeur van het Miraculous Medal Shrine in Philadelphia, zei dat van de jaren 1940 tot de jaren 1960, mensen elke maandag ongeveer 2.500 kaarsen aangestoken tijdens verschillende miraculeuze Medal novena-diensten die gedurende die dag werden gehouden. Na elke dienst moesten de kaarsen worden verplaatst naar de benedenverdieping van de Marian shrine chapel. Zelfs met minder noveen diensten gepland vandaag, nog steeds ongeveer 400 kaarsen worden aangestoken elke maandag bij het heiligdom.Het aansteken van votiefkaarsen en wake lights is een sterke traditie in de kerk die minstens 1800 jaar geleden begon, toen lichten werden verbrand in de catacomben bij het graf van martelaren als teken van eenheid met hen. De lichten hielden “Wake”; vandaar werden ze genoemd ” Wake lights.”

vuur en gebed

Pater Carroll wijst erop dat kaarsen al lang met gebed worden herkend. Wanneer de gelovigen een kaars aansteken en een gebed zeggen voor of na het aansteken ervan, zei hij, ” veranderen ze die brandende kaars in een voortzetting van ons gebed … zolang die kaars brandt.”Het houdt ook een wake.

” het woord ‘vigil ‘komt van het Latijnse vigilia en betekent ‘de wacht houden’.’Hoe? Met licht”, legt Pater Chris Alar van de Mariale vaders van de Onbevlekte Ontvangenis uit. “De Wake candle die we gedurende een bepaalde tijd aansteken, symboliseert hoe wij als personen aanwezig willen blijven bij de Heer in het gebed, ook al zouden we de kerk kunnen verlaten en naar ons eigen huis kunnen gaan.”

Scarpelli is getroost als hij nadenkt over dit. “Het licht dat daar blijft terwijl de kaars brandt, zal uw gebed tot God blijven onderhouden.”

omdat de brandende kaars dat gebed handhaaft, wordt het ook wel een votiefkaars genoemd. De termen “vigil lights “en” votive candles or lights ” zijn in principe uitwisselbaar. Het woord “votief” komt van het Latijnse votum, wat een “belofte of een gebed” betekent, wat aangeeft dat “een kaars die we een votief kaars noemen werkelijk ons gebed voor God vertegenwoordigt,” zei Pater Alar. “Als we een kaars aansteken, geven we eigenlijk een gebedsintentie. Het is een fysiek teken van een spiritueel gebed.”

” mijn gebed is in mijn hart,” legde hij uit. “Hoe toon ik dit innerlijke gebed? De votiefkaars is de manier waarop we ons innerlijk gebed op een fysieke, tastbare manier kunnen uitdrukken. Ons gebed wordt gesymboliseerd door de kaars.”

we steken geen kaarsen aan omdat God ons gebed beter zal kunnen zien en horen, maar omdat we iets visueel nodig hebben om ons lichaam en onze ziel te verbinden, zei hij. Zelfs de Mis heeft deze ziellichaamsverbintenis wanneer we bijvoorbeeld het kruisteken maken of knielen.

door de kaars aan te steken wordt ons gebed fysiek weergegeven en voegen we onze gebeden toe aan het licht van Christus, legt Pater Alar uit, waardoor dat licht in onze ziel kan branden, zelfs wanneer we de kerk hebben verlaten.

daarom zijn deze kaarsen ook officiële sacramentalen, die, net als de sacramenten, een uitwendig teken van een innerlijke genade zijn en het lichaam en de geest betrekken; hoewel, in tegenstelling tot de zeven sacramenten, de sacramentalen van de kerk, die ook heilig water en heilige beelden zoals het kruisbeeld bevatten, niet rechtstreeks genade verlenen aan de gelovigen, maar hen voorbereiden op de genaden van de sacramenten te ontvangen (Catechismus van de Katholieke Kerk, 1669-71).

” Dit toont mijn intentie”, voegde Pater Alar eraan toe. “Deze kaars symboliseert het gebed.”

een kaars om alle redenen

de gelovigen verlichten Wake lights en votiefkaarsen om een aantal redenen.

” iedereen heeft een intentie wanneer ze de kaars aansteken,” merkte vader Carroll op. Ze kunnen iemand vertellen: “Ik zal een kaars voor je aansteken. Dat is een uitdrukking van ‘ Ik zal een gebed voor je zeggen.””

hij heeft zelfs ontdekt dat wanneer de gelovigen geliefden vertellen die koud zijn geworden in hun geloof dat ze een votief kaars hebben aangestoken voor hun intentie, die geliefden “er troost en vrede in vinden.”

Pater Alar wees op de gangbare praktijk om votiefkaarsen aan te steken voor het standbeeld van een heilige om devotie tot die heilige uit te drukken, zoals St. Rita, de Paton Heilige van onmogelijke doelen. Toch worden de meeste kaarsen voor Jezus en Maria geplaatst. “Wanneer ik een kaars steek voor het Heilig Hart of voor de Heilige Moeder, zegt Pater Alar, toont het mijn toewijding aan hen en vraagt om hun hulp.”

naast het tonen van toewijding aan onze Heer, onze gezegende moeder en de heiligen, zullen de gelovigen ook een wake kaars aansteken om God of zijn heiligen voorspraak te vragen of om dankzegging voor een verleende gunst.

St. Mark Church heeft ” veel plaatsen waar mensen een rustig moment kunnen nemen en in vrede en gebed kunnen zijn,” zei Veronica Olson, pastorale assistent voor Liturgie en parochie leven. De gelovigen steken regelmatig votiefkaarsen aan die bij elk beeld en kunstwerk in de kerk worden geplaatst, waaronder in het heiligdom van de nis van Goddelijke Barmhartigheid, voor het beeld van het kind van Praag, bij de nis van Pietà, voor het beeld van het Heilig Hart en de Heilige Maagd Maria en de beelden van St.Joseph, en voor het schilderij van St. Thérèse van Lisieux.

“iedereen bidt duidelijk in thanksgiving,” legt Olson uit. “We zien vaak mensen knielen en bidden. We zien ook dat mensen ontberingen hebben en beproevingen doormaken, sommigen huilen, sommigen van vreugde steken de hand op – elke vorm van emotie. Ze nemen speciale momenten om in de kerk te zijn, bidden buiten de normale Massatijden.”

Scarpelli verbindt het aansteken van de kaarsen ook met verschillende gebeurtenissen in het leven, “zoals ziekte in familie, of dood, of gelukkiger gelegenheden en je wilt je gebeden tot God dieper benadrukken.Op dezelfde manier kunnen bezoekers en pelgrims in het National Shrine of Divine Mercy In Stockbridge, Massachusetts zevendaagse votiefkaarsen aansteken op verschillende locaties, zoals in de Lourdes Grotto en de Immaculate Conception Candle Shrine, Holy Family Shrine, Shrine of the Holy Innocents en in Our Lady of Mercy Candle Shrine and Oratory.

als directeur van de Vereniging van Mariale Helpers, zegt Pater Alar dat hij veel verhoorde gebeden heeft gezien die worden gemeld door mensen die kaarsen met grote toewijding hebben aangestoken. “Een geval was een genezing van kanker. Een daarvan was een zwangerschap voor een vrouw die werd verteld dat ze geen kinderen kon krijgen.”Hij vertelde het Register dat hij hoort van deze verhoorde gebeden op” een regelmatige basis.”

de vele kaarsen die branden in de votieve lichtrekken in heiligdommen en parochiekerken hebben een andere verheffende boodschap.

zoals Vader Carroll uitlegde, ” je bent niet alleen in de kerk; je bent er met de gebeden van anderen. We weten dat we nooit alleen zijn in ons gebed, en de kaarsen om ons heen herinneren ons eraan.”

eeuwenoude traditie

” In de traditie van de kerk is de kaars een teken van de aanwezigheid van Christus,” benadrukte Pater Carroll.

“de aanwezigheid van God wordt getoond door licht,” merkte Pater Alar op, die uitlegt dat in de Schrift God wordt gesymboliseerd door licht, en dat zowel het Oude Testament als de Joodse traditie vol staan met verwijzingen naar kaarslicht.

licht toont Gods aanwezigheid in Exodus (27: 20-21) en Leviticus (24:2-4). De Joden hadden altijd kaarsen aangestoken in de tempel en Synagoge. De Talmoed instrueert een brandende lamp om bij de Ark van het verbond te zijn omdat de Ark de Thora hield, wat Gods aanwezigheid is in zijn geschreven woord.

” Dit is zoals wat we vandaag met het Heilig Sacrament doen, ” zegt Pater Alar. “We zoeken de brandende kaars. Het toont de aanwezigheid van God in de Tabernakel in de eucharistie — de aanwezigheid van het werkelijke lichaam, bloed, ziel en Goddelijkheid van onze God, Jezus Christus.”

we zien dit ook in de Pascal kaars tijdens de Paaswake, wanneer de priester zegt: “Christus, ons licht. Onze individuele kaarsen worden aangestoken door die Pascal kaars, die ons licht symboliseert dat we verenigd zijn met het licht van Christus.”

vader Alar citeerde de Schrift om te herinneren hoe Jezus onthulde: “ik ben het licht van de wereld” (Johannes 8:12). Jezus maakte duidelijk:” Ik ben gekomen als licht in de wereld ” (Johannes 12: 46). Christus ‘ woorden informeren grotendeels de traditie van kaarslicht als symbool voor de Verlosser van de wereld.In de Middeleeuwen symboliseerde de bijenwas van een kaars de zuiverheid van Jezus, zijn pit de menselijke ziel van Christus en zijn licht zijn goddelijkheid.

Pater Alar associeerde deze verlichting met het aansteken van kaarsen. “Dit is zeer krachtig, niet de kaars in en van zichzelf. Het is wat het symboliseert: het licht van Christus.”

licht van licht

Pater Alar concludeerde: “de schoonheid van de votiefkaars is dat het licht ons gebed betekent, verenigd in het geloof dat naar het licht van God gaat. Dus met het licht van het geloof, vragen we in principe onze Heer of een heilige in gebed om ons te helpen. We vragen dat het licht gegeven wordt aan het licht, dat God is.”

in de afgelopen jaren hebben sommige plaatsen een lichte verandering ondergaan met votiefkaarsen en wake lights. Sommige parochies hebben wax of paraffine kaarsen vervangen door elektrische of accu-aangedreven kaarsen.

” brandveiligheid is iets waar we ons meer bewust van zijn,” legt Father Carroll uit van The Miraculeous Medal Shrine, die is overgestapt op batterijen werkende kaarsen. “Gebeden zijn hetzelfde,” verzekerde hij. “Het is eigenlijk het licht in plaats van of het licht elektrisch of wax is. Het is het licht, niet de methode ” voor votief kaarsen. Dit geldt echter niet voor alle kaarsen, want de kerk specificeert, bijvoorbeeld in het geval van de paaskaars, dat een kaars niet elektrisch kan zijn en ten minste gedeeltelijk uit bijenwas moet bestaan.

Pater Alar was het daarmee eens. “Electric is een acceptabele vorm van votief kaars gebruikt in heiligdommen voor gebed intenties. De kracht van het gebed is door de liefde waarmee je het maakt.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.