Les 20: Christus is alles en in allen (Kolossenzen) 3:11)

April 10, 2016

in 1990 worstelde ik met een moeilijke kwestie die verband hield met de huidige en toekomstige richting van mijn Ministerie. Een geassocieerde pastor wilde gelovigen met diepe emotionele problemen helpen door een aantal programma ’s te starten gebaseerd op de Twaalf Stappen voor christenen , Henry Cloud’ S When Your World Is No Sense , en een aantal andere materialen over co-afhankelijkheid die psychologie integreerde met het christelijke geloof. In eerste instantie stond ik hiervoor open, omdat ik zelf boeken van James Dobson, Norm Wright en andere christelijke psychologen had gebruikt en gepromoot. Dus vroeg ik of ik de materialen kon bekijken die hij wilde gebruiken.

hoe meer ik las, hoe meer ik verontrust werd over de manier waarop deze boeken de Schrift misbruikten, als ze het al gebruikten. Het kwam tot een hoogtepunt toen ik Henry Cloud ‘ s stelling las (PP. 16-17) dat de “standaard christelijke antwoorden”, inclusief geloof, gehoorzaamheid en Gods Woord, in zijn woorden “waardeloos medicijn”waren! Hij presenteert een “gedoopte” versie van ontwikkelingspsychologie als de oplossing voor moeilijke emotionele problemen zoals depressie, angst, paniek, verslavingen, schuld en andere psychologische kwalen. Ik schaam me om toe te geven dat ik was zo beïnvloed door “christelijke psychologie” op het moment dat mijn eerste reactie op het boek was gunstig over het algemeen, hoewel zijn opmerking over “waardeloos medicijn” echt verontrust me!Begin 1991 las ik J. C. Ryle ’s klassieker, heiligheid, met zijn diepgravende laatste hoofdstuk,” Christ is All.”(Ik ben zwaar dank verschuldigd aan dat hoofdstuk voor deze boodschap.) Ik volgde dat boek met John MacArthur ‘ s, onze toereikendheid in Christus, die confronteert met de problemen van de psychologie, pragmatisme en mystiek, die zijn geïnfiltreerd in de kerk. Hij laat zien hoe Christus voor ons als gelovigen al voldoende is om met de problemen van het leven om te gaan.In datzelfde jaar las ik voor het eerst Johannes Calvijn ‘ s Institutes of the Christian Religion, die begint met de diepe zin (1.1.1): “bijna alle wijsheid die we bezitten , dat wil zeggen ware en gezonde wijsheid, bestaat uit twee delen: de kennis van God en van onszelf.”Hij gaat verder (1: 1.2), ” nogmaals, het is zeker dat de mens nooit een duidelijke kennis van zichzelf bereikt, tenzij hij eerst heeft gekeken naar Gods aangezicht, en dan afdaalt van het overwegen van hem om zichzelf te onderzoeken. Hij confronteert de trots die in ons allen is ingeboren.”Na het afronden van dat levensveranderende boek, schreef ik een artikel, “How John Calvijn Led Me to berouw of Christian Psychology.”

de cumulatieve impact van deze boeken was om mij ervan te overtuigen dat door het onderschrijven van de zogenaamde “christelijke psychologie”, ik mensen met problemen naar wereldse “wijsheid” had geleid in plaats van naar “de ondoorgrondelijke rijkdom van Christus” (EF. 3:8). Hoewel ik toen en sindsdien veel kritiek kreeg vanwege mijn verzet tegen het integreren van psychologie met het christelijk geloof, ben ik de afgelopen 25 jaar zekerder geworden dat mijn berouw de juiste beslissing was.

ik heb me ook gerealiseerd hoe ver ik zelf verwijderd ben van het kennen en genieten van de al-toereikendheid van Jezus Christus voor al mijn behoeften. Dat besef werd vorig jaar versterkt, toen ik twee keer Tony Reinke ’s prachtige Newton over het christelijke leven las, die erop wijst (p. 51) dat een van Newton’ s favoriete bijbelse zinnen die van onze tekst was: “Christus is alles en in allen.”

de grote Britse prediker, C. H. Spurgeon, preekte ten minste vier preken over deze tekst. In een van hen (Metropolitan tabernakel preekstoel , 17:460), citeert hij het advies van een oudere tutor aan een jonge student om geen al te prachtige tekst te nemen. Spurgeon zegt dat hij die waarschuwing in zijn eigen oren klonk toen hij probeerde te preken over deze diepe woorden. Hij voegt eraan toe dat als hij zou proberen om alle Betekenis van deze grenzeloze tekst te geven, het alle tijd en eeuwigheid zou duren, en zelfs dan zou hij tekort schieten. Dus mijn poging hier zal jammerlijk inadequaat zijn. Ik moedig je aan om een aantal van de bronnen die ik heb genoemd te lezen om dieper te graven dan ik je kan nemen! Paul zegt:Omdat Christus alles en in alles is, moeten we Christus-gecentreerd zijn in ons persoonlijke leven en in ons kerkelijk leven.

Paulus ‘ woorden zijn eigenlijk een samenvatting van de hele Bijbel, maar ik ga me beperken tot Kolossenzen (en parallellen in Efeziërs) als we nadenken over de implicaties ervan.Omdat Christus alles en in alles is, moeten we Christus-gecentreerd zijn in ons persoonlijke leven.

A. Christus is alles in Gods eeuwige doel.Alles wat God in zijn eeuwige doel doet, vindt zijn oorsprong in de Heer Jezus Christus. Voordat hij de wereld schiep, deelde Jezus de glorie van de Vader (Johannes 17:5). Paulus vat Christus samen als het centrum van Gods eeuwige doel in Efeziërs 1:3-12:

Gezegend zij de God en vader van onze Heer Jezus Christus, die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse plaatsen in Christus, net zoals hij ons in hem verkoos voor de grondlegging van de wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor hem. In de liefde heeft hij ons voorbestemd tot aanneming als zonen door Jezus Christus tot zichzelf, naar de vriendelijke bedoeling van zijn wil, tot de lof van de heerlijkheid van Zijn genade, die hij ons vrijwillig geschonken in de geliefde. In Hem hebben wij de verlossing door Zijn bloed, de vergeving van onze overtredingen, naar de rijkdom van zijn genade, die hij over ons uitbracht. In alle wijsheid en inzicht maakte hij ons het geheimenis van zijn wil bekend, naar zijn welwillende bedoeling, die hij in hem had voorzien met het oog op een bestuur dat geschikt is voor de volheid der tijden, dat wil zeggen, het samenvatten van alle dingen in Christus, dingen in de hemelen en dingen op de aarde. In Hem hebben wij ook een erfdeel verkregen, zijnde voorbestemd naar zijn voornemen, die alles werkt naar den raad Zijns wils, opdat wij, die de eersten waren, die op Christus hoopten, zouden zijn tot lof Zijner heerlijkheid.

let op zes manieren van Kolossenzen waarin Christus alles is in Gods eeuwige doel:

1) Christus is het beeld van de onzichtbare God, de volheid van de godheid in lichamelijke vorm.Paulus verklaart (Kol. 1: 19): “Want het was het welbehagen van de Vader voor al de volheid om in hem te wonen.”Hij voegt eraan toe (Kol.2:9),” Want in hem woont al de volheid der Godheid in lichamelijke vorm.”Dit betekent dat onze enige manier om de God te kennen die” woont in een ontoegankelijk licht, die niemand heeft gezien of kan zien “( 1 Tim. 6: 16), is om hem te kennen door Jezus Christus. Zoals Jezus Filippus vertelde toen Filippus hem vroeg om hen de Vader te laten zien (Johannes 14:9), “ben ik zo lang bij jullie geweest, en toch heb je mij niet leren kennen, Filippus? Hij die mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe kunt gij zeggen: Toon ons de Vader?”Om God te kennen, moet je tot Hem komen door het geloof in Jezus Christus (Johannes 14: 6; 1 Tim. 2:5).

2) Christus schiep alles wat bestaat.

Paul states (col. 1:15-16),

hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van de hele schepping. Want door hem zijn alle dingen geschapen, zowel in de hemelen als op de aarde, zichtbaar en onzichtbaar, of het nu tronen zijn of heerlijkheden of heersers of autoriteiten—alle dingen zijn door hem en voor hem geschapen.

hoewel de Jehovah ‘ s Getuigen godslasterlijk “eerstgeborene” interpreteren om te betekenen dat Jezus het eerste wezen was dat God schiep, weerlegt vers 16 dat. Als “alle dingen door hem en voor hem zijn geschapen”, dan is hij duidelijk zelf niet geschapen. Johannes 1: 3 maakt hetzelfde punt: “Alle dingen zijn door hem tot stand gekomen, en buiten hem is niets tot stand gekomen, wat tot stand is gekomen.”Als schepper is Christus soeverein over alles wat bestaat. Hij is de ware heer van jullie leven en van wat jullie hebben.

3) Christus is eeuwig en in hem houden alle dingen samen.Kolossenzen 1: 17: “Hij is voor alle dingen, en in hem houden alle dingen samen.””Voor” verwijst naar prioriteit in de tijd. Zoals Jezus de Joden die hem aanvielen vertelde (Johannes 8:58), “voordat Abraham was, ben ik. Hij zei niet: “Ik was vóór Abraham,” maar eerder: “Ik ben.”Hij verwees naar Exodus 3: 14, waar God Mozes vertelt:” Ik ben wie ik ben.”De Joden begrepen wat Jezus bedoelde, omdat ze stenen oppakten om hem te stenigen. “In Hem houden alle dingen samen” betekent dat Christus de kracht is die elk atoom samenhoudt. Als hij zou “loslaten”, zou het hele universum uiteenvallen! Dit toont aan dat we volledig afhankelijk zijn van hem voor ons bestaan en onze behoefte.

4) Christus is het begin, de Eerstgeborene uit de dood.

Kolossenzen 1:18: Hij is het begin, de Eerstgeborene uit de dood ….”In de context betekent” het begin ” dat Christus de kerk heeft voortgebracht. Zoals Kolossenzen 3:10 stelt, schiep Hij de nieuwe mens, die verwijst naar Christus het hoofd en zijn lichaam de kerk. Met” Eerstgeborene uit de dood ” betekent Paulus dat de opstanding van Jezus de eerste in zijn soort was. Hoewel er andere opstanden in de Bijbel zijn die voorafgingen aan Jezus ‘ opstanding, waren de anderen tijdelijk. Die mensen stierven een tweede keer en wachten nu op hun laatste opstanding. Jezus alleen is opgewekt met een onverwoestbaar verrijzenislichaam dat een type is van de lichamen die gelovigen zullen ontvangen bij zijn tweede komst. Dus hij zelf is onze hoop dat we nieuwe lichamen zullen ontvangen die niet onderhevig zullen zijn aan ziekte, veroudering of dood.

5) Christus zal in alles de eerste plaats krijgen.Kolossenzen 1:18: “Hij Zelf zal in alles de eerste plaats krijgen.”In Efeziërs 1:10 zegt Paulus dat God “alles in Christus, wat in de hemelen en wat op de aarde is, zal samenvatten.”Omdat hij bereid was zich te vernederen en naar het kruis te gaan, zegt Paulus (Fil. 1: 9-11), ” daarom ook heeft God hem verhoogd, en hem gegeven den naam, die boven alle naam is, zodat bij de naam van Jezus alle knie zal buigen, van degenen, die in de hemelen en op de aarde en onder de aarde zijn, en dat alle tong zal belijden, dat Jezus Christus Heer is, tot heerlijkheid van God de Vader.”Dit betekent dat we dagelijks moeten proberen Christus op de eerste plaats te zetten en hem in elk aspect van ons leven te verheffen.

6) door Christus zal de gehele schepping met God worden verzoend.Kolossenzen 1:20: “en door hem alle dingen met zichzelven te verzoenen, vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises; door Hem zeg ik, hetzij de dingen op aarde, hetzij de dingen in de hemel.”Met” alle dingen ” verwijst Paulus waarschijnlijk naar de nieuwe hemelen en de nieuwe aarde, die zullen worden hersteld tot de heerlijkheid die de eerste schepping had voordat de zonde deze wereld binnentrad (Rom. 8:18-23). Dus in Christus kunnen we uitkijken naar die glorieuze toekomst! Christus is alles in Gods eeuwige doel en wij zijn in Hem!

B. Christus is allemaal in Gods verlossingsplan.

zoals we zagen (Eph. 1:3-4), zegende God ons met elke geestelijke zegen in Christus en verkoos ons in Hem ” voor de grondlegging van de wereld.”In Kolossenzen toont Paulus ons dat …

1) in Christus hebben we verlossing, de vergeving van al onze zonden.Kolossenzen 1:14: “in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden.”Kolossenzen 2: 13:” toen gij dood waart door uw overtredingen en de voorhuid van uw vlees, heeft hij u samen met hem levend gemaakt, ons al onze overtredingen vergeven.”Christus is het antwoord op het probleem van schuld! Als Christus alles is in de zin van het vergeven van ons al onze overtredingen, dan kunt u niets van uw eigen toe te voegen aan wat hij levert.De Joden dachten dat ze superieur waren aan de heidenen als het ging om geestelijke zaken, maar Paulus zegt dat er “geen Griek of Jood … maar Christus is alles, en in alles.”De Joden dachten ook dat ze gelijk konden hebben met God door zich aan de wet te houden, vooral het ritueel van de besnijdenis. Maar Paulus zegt dat er ” geen besneden en Onbesneden is … maar Christus is alles en in alles.”De Grieken dachten dat ze een superieur ras waren over de barbaren en Scythen, en de Joden dachten dat ze superieur waren over de heidenen. Maar Paulus zegt dat er ” geen barbaar of Scythian … maar Christus is alles, en in alles.”Degenen die vrij geboren werden in de Romeinse wereld dachten dat ze duidelijk hoger waren dan slaven, die werden gezien als eigendom, niet als mensen. Maar Paulus zegt dat er “geen slaaf en vrije man, maar Christus is alles, en in allen.”

de puriteinse Jeremia Burroughs zei het (puritansermons.com/pdf/burrou1.pdf): “Voor zover God Christus in iemand ziet, aanvaardt hij ze. Als Christus er niet is, maakt niet uit wat ze hebben, hij beschouwt hen niet.”Om gelijk te hebben met God, kun je niet komen door religie of rituelen of ras of morele verbetering. Je kunt alleen komen door Jezus Christus en Hem gekruisigd. Zorg ervoor dat je in Hem bent door geloof in zijn vergoten bloed!

2) in Christus zijn we compleet.(Kol.2:10), “In hem ben je compleet gemaakt.”Maar in Kolossenzen 1:28 zegt hij dat het zijn doel is” een iegelijk volmaakt te stellen in Christus.”Dit is de spanning die we vaak zien in Paulus tussen wat God ons positioneel gemaakt heeft en wat we praktisch moeten proberen te worden als we met Hem wandelen. We hebben alle geestelijke zegeningen in Christus (EF. 1: 3), maar het kost al het leven en alle eeuwigheid om te ontdekken wat die zegeningen zijn (EF. 2:7). Maar het punt is, als we Christus hebben en volledig in Hem zijn, waarom hebben we dan de wijsheid van de wereld nodig om met onze problemen om te gaan?

3) in Christus hebben we alle schatten van wijsheid en kennis.Kolossenzen 2:3: “in wie zijn alle schatten van wijsheid en kennis verborgen.””Verborgen schatten” impliceert dat we moeten graven en op zoek naar deze rijkdom. Ze liggen niet allemaal op het oppervlak. “Kennis” verwijst naar de kennis van God en van onszelf, zoals geopenbaard in de Schrift, zoals Calvijn stelt in zijn openingszin van de Instituten. “Wijsheid” verwijst naar de vaardigheid om Gods geopenbaarde waarheid toe te passen op ons dagelijks leven. De Bijbel gaat over wijs leven, vooral als het gaat om onze relaties. Alle geboden worden samengevat door ” heb God lief “en” heb uw naaste lief.”We leren beide te doen van de Heer Jezus Christus.Dat alle schatten van wijsheid en kennis in Christus gevonden worden, betekent dat hij alles is in Gods geopenbaarde woord van waarheid. Het hele Oude Testament spreekt over Christus en wijst naar hem (Lucas 24:27, 44; Johannes 5:46). Het hele nieuwe Testament laat zien hoe hij alles vervulde wat het Oude Testament van hem profeteerde. Terwijl je Gods Woord steeds weer leest, vraag de geest van waarheid om Christus en zijn schatten van wijsheid aan je ziel te openbaren.

4) in Christus hebben we de hoop op eeuwige heerlijkheid.

Kolossenzen 1: 27: “aan wie God wilde bekend maken wat de rijkdom is van de heerlijkheid van deze verborgenheid onder de heidenen, namelijk Christus in u, de hoop der heerlijkheid.”Kolossenzen 3: 4:” wanneer Christus, die ons leven is, geopenbaard wordt, zo zult ook gij met hem geopenbaard worden in heerlijkheid.”Als dat onze eeuwige hoop en bestemming is, dan moeten we proberen Christus onze enige hoop te maken in elke beproeving en moeilijkheid van dit leven. We kunnen hem troosten in onze beproevingen, wetende dat ze niets zijn vergeleken met het “eeuwige gewicht van heerlijkheid” (2 Kor. 4: 17) die ons door de eeuwen heen met hem wacht.Omdat Christus alles is in Gods eeuwige voornemen en alles in Gods verlossingsplan …

C. Christus moet alles zijn in ons persoonlijke leven.

praktisch begint dit wanneer je hem vertrouwt als je Redder en Heer. Als je dat niet gedaan hebt, kun je niet verder. Maar dan, het is een levenslange wandeling van “het zoeken naar de dingen boven, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand van God” (Kol.3:1). Het is de dagelijkse discipline om “je geest te richten op de dingen die boven zijn, niet op de dingen die op aarde zijn” (Kol.3:2). Het vereist “het nemen van elke gedachte gevangen in de gehoorzaamheid van Christus” (2 Kor. 10:5). Het betekent dagelijks de vuile kleren van het oude leven afwerpen en de schone kleren van het nieuwe leven aantrekken in Christus (Kol.3:9-10). Het is een levenslange proces dat gebeurt als je dagelijks kijkt naar Christus als je alles. Zoals Paulus zegt (2 Kor. 3: 18): “maar wij allen, met ongesluierd aangezicht, aanschouwend als in een spiegel de heerlijkheid des HEEREN, worden veranderd in hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, gelijk van de Heer, de geest.”(Zie ook, Heb. 12:1-2.)

veel meer kan worden gezegd, maar Ik wil kort:Omdat Christus alles en in alles is, moeten we Christus-gecentreerd zijn in ons kerkelijk leven.Wanneer Paulus zegt dat er geen Griek of Jood, barbaar, Scythische, slaaf of vrije man is, bedoelt hij niet dat God onze persoonlijkheden of etniciteit of cultuur vernietigt wanneer hij ons redt. Maar hij bedoelt wel dat deze dingen niet langer een bron van trots voor ons moeten zijn. Voor de redding waren we allemaal trots op dingen als ras of achtergrond of opleiding of op verschillende culturele voordelen. Maar dat zou er nu niet meer toe moeten doen. Zoals Paulus de arrogante Korinthiërs vertelde (1 Kor. 4:7), ” Wat heb je dat je niet hebt ontvangen? En indien gij het ontvangen hebt, waarom roemt gij dan, alsof gij het niet ontvangen hebt?”God heeft ons alles vrijwillig gegeven, inclusief redding. De uiterlijke dingen die wereldse mensen verdelen moeten opzij worden gezet. Christus moet ons verenigende centrum zijn.Zoals Paulus ons heeft laten zien (Kol.1:18), is Christus het hoofd van zijn lichaam, de kerk. Wij zijn slechts leden van zijn lichaam omdat God ons in Christus verkoos (Kol.3:12), “redde ons uit het domein der duisternis en bracht ons over in het koninkrijk van zijn geliefde Zoon” (Kol. 1:13). Als hij dat niet door Zijn genade had gedaan, zouden we nog steeds vervreemd zijn van hem en zijn volk, “zonder hoop en zonder God in de wereld” (EF. 2:12).

lid zijn van zijn lichaam, de kerk, is dus een enorm voorrecht! We zijn nu lid van zijn familie. We dienen allemaal een gemeenschappelijke Heer, onder zijn leiding. We hopen allemaal op zijn komst. We willen hem allemaal beter leren kennen. En dus moeten we allemaal werken aan Christus-gecentreerde relaties. Paulus legt uit wat dit betekent (Kol. 3: 12-14):Zo, als degenen die zijn gekozen door God, heilig en geliefd, zet op een hart van mededogen, vriendelijkheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld; dragen met elkaar, en vergeven elkaar, wie een klacht tegen iemand heeft; net zoals de Heer vergaf u, zo moet je ook. Boven al deze dingen, zet de liefde aan, die de volmaakte band van eenheid is.

hij gaat verder met te laten zien hoe Christus ons alles te maken in onze kerk, Onze huizen en onze werkrelaties (Kol.3:15-4:1). Het feit dat hij ons aanspoort tot geduld, vergeving en met elkaar omgaan toont aan dat harmonieuze relaties niet automatisch zijn! We moeten werken aan het liefhebben van elkaar, waardoor Christus centraal staat in onze relaties omdat hij woont in allen die hem werkelijk kennen.

conclusie

sommigen van jullie die worstelen met ernstige problemen kunnen naar deze boodschap luisteren en denken: “Steve heeft zijn hoofd in de wolken! Hij begrijpt de diepe problemen niet waar ik mee worstel!”Zoals de christelijke psycholoog die ik noemde, denk je misschien dat ik waardeloze medicijnen uitdeel.””Maar ik hoop van niet!

Paulus zei dat onze hoofden in de wolken moeten zijn: We moeten “blijven zoeken naar de dingen hierboven, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand van God” (Kol.3:1). We moeten ons richten op “de dingen die boven zijn, niet op de dingen die op aarde zijn” (Kol.3:2). Problemen, moeilijkheden en beproevingen zouden ons ertoe moeten brengen Christus nog meer te zoeken als onze al toereikende verlosser dan wij. Als we depressief zijn, moeten we hem zoeken als onze vreugde. Als we angstig zijn, zoeken we hem als onze vrede. Als we leeg en emotioneel uitgeput zijn, zoeken we hem als onze volheid. Als we wijsheid missen, zoeken we hem en Zijn Woord voor het inzicht dat we nodig hebben. Wat je ook mist, ga naar Christus!

de puriteinse Thomas Watson schreef (gracegems.org/Watson / christ_all_in_all) ” als een man zonneschijn heeft, klaagt hij niet dat hij het licht van een kaars mist. Heeft hij niet genoeg, die de onnaspeurlijke rijkdom van Christus heeft?”Als je problemen onder ogen ziet, leun op hem, vertrouw op hem, en weet meer van hem, dan je ooit tevoren hebt gedaan. Zorg ervoor, boven alles, dat je Christus hebt en zoek Christus, want wanneer je hem hebt, heb je alles!

toepassingsvragen

  1. welke problemen hebt u nu? Hoe kon je Christus toe te passen als je alles in het omgaan met deze problemen?
  2. mensen argumenteren: we gebruiken artsen voor lichamelijke ziekten; waarom gebruiken we geen psychologen voor emotionele problemen? Jouw reactie?Iemand zegt: “Ik heb Bijbelstudie, gebed en gehoorzaamheid geprobeerd, maar het hielp me niet om de emotionele pijn uit mijn kindertijd te overwinnen. Als psychologie helpt, waarom het dan niet gebruiken?”Uw antwoord?
  3. lees en bespreek met anderen mijn online artikelen: “Hoe Johannes Calvijn leidde me tot berouw van de christelijke psychologie “en” Christenen en psychologie, een aantal veel voorkomende vragen beantwoord.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.