kruiswoorden: Christus is geboren in Bethlehem

de meesten van ons kennen de geboorteplaats van Christus.”O Little town of Bethlehem, / How still we see thee lie! Boven uw diepe en droomloze slaap gaan de Stille sterren voorbij.”

” O come, all ye faithful, joyful and triumphant! Kom, Kom naar Bethlehem.Joyful, all Ye nations, rise, / join the triumph of the skies; / with th ‘Angelic hosts proclamate,’ Christ is born in Bethlehem!””

inderdaad, hij is. En we zien de Betekenis van deze locatie in onze passage deze week.Matteüs 2: 1-12 stelt ons voor aan de wijzen. Je geboorte heeft er waarschijnlijk drie. De Bijbel zegt niet hoeveel. Maar ze brengen wel drie geschenken aan Jezus: goud, wierook en mirre (vers 11).

het is ook belangrijk om te beseffen wie deze mannen zijn. Het zijn heidenen. Astroloog. Mannen gebiologeerd door iets als tovenarij. Maar ze verlangen om Jezus te zien. Ondertussen lijken de Joodse leiders niet zo geïnteresseerd.

laten we eens kijken.”Nadat Jezus in de dagen van Herodes, de koning van Judea, in Bethlehem geboren was, kwamen wijzen uit het oosten naar Jeruzalem, zeggende:’ Waar is hij, die geboren is als koning der Joden? Want wij zagen zijn ster toen die oprees en zijn gekomen om hem te aanbidden. Als de koning Herodes dit hoorde, werd hij ontroerd, en geheel Jeruzalem met hem; en hij vergaderde al de overpriesters en schriftgeleerden des volks, en vraagde hun, waar de Christus geboren zou worden. En zij zeiden tot hem: te Bethlehem, in Judea, Want alzo is geschreven door de profeet: “En gij, Bethlehem, in het land van Juda, behoort geenszins tot de oversten van Juda; want uit u zal een heerser komen, die mijn volk Israel zal hoeden “” (verzen. 1-6 ESV).

de Joden citeren de woorden van de profeet Micha die profeteert tussen BC 750 en 700. Bijna 700 jaar voor de geboorte van Christus onthult God waar zijn zoon geboren zal worden. Matteüs voegt zelfs een glimp toe van 2 Samuël 5:2 waar God Koning David herder van zijn volk Israël noemt.

zoals D. A. Carson schrijft, ” Matteüs voegt de herderstaal van 2 Samuël 5:2 toe, waardoor het duidelijk wordt dat De heerser in Micha 5:2 is niemand anders dan degene die de beloften aan David nakomt.”

de Joodse leiders informeren Herodes dus over wat het Oude Testament zegt. En Herodes leidt de wijzen naar Bethlehem.Toen riep Herodes de Wijzen in het geheim bijeen en stelde vast hoe laat de ster was verschenen. En hij zond hen naar Bethlehem, zeggende: Gaat heen, en zoekt naarstiglijk naar het Kindeken, en als gij hem gevonden hebt, brengt mij het woord, dat ook ik kom, en aanbid Hem.’Na het luisteren naar de koning, gingen ze op weg. En ziet, de ster, die zij gezien hadden, toen zij oprees, ging voor hen, totdat zij kwam te rusten over de plaats, waar het kind was. Toen zij de ster zagen, verheugden zij zich zeer met grote vreugde” (vv. 7-10 ESV).Er is vreugde in Bethlehem. Maar er zit misleiding in Herodes hart.De wijze mannen volgen de ster en bereiken Bethlehem waar Christus geboren wordt. Net zoals de profeet had gezegd. Maar de meeste Joden missen de schoonheid van dit alles. De Joodse leiders brachten hem uiteindelijk ter dood. En Herodes staat op het punt een genocide van babyjongens te leiden.

de wijzen ontwijken de koning op hun weg naar huis (vers 12). En de daaropvolgende gebeurtenissen vervullen profetieën uit het Oude Testament. Het lijkt misschien chaos, maar God is soeverein door dit alles heen.

Christus wordt geboren in Bethlehem. Maar hij blijft daar niet. Daar kijken we volgende week naar.

https://www.mydailytribune.com/wp-content/uploads/sites/42/2020/12/web1_Pauley-2.jpg

door Isaiah Pauley

Isaiah Pauley is de Minister van aanbidding voor geloof Baptist kerk in Mason, W.Va. Vind meer op www.isaiahpauley.com. standpunten in het artikel zijn het werk van de auteur.

x

Isaiah Pauley is de Minister van aanbidding voor de Faith Baptist Church in Mason, W.Va. Vind meer op www.isaiahpauley.com. standpunten in het artikel zijn het werk van de auteur.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.