Katholieke Bijbel 101

we horen vandaag zoveel over liefde. Wat is liefde eigenlijk? Is het een gevoel, een aantrekking, chemie, of wat? Liefde kan zeker op die manieren gemanifesteerd worden, zeker, maar de echte definitie van liefde is dat je het absolute beste voor iemand wilt. In de christelijke theologie wordt ons verteld onze vijanden lief te hebben (Matteüs 5:44), dus daarom moeten wij als toegewijde christenen het absolute beste wensen voor iedereen, zelfs voor degenen die we niet kunnen uitstaan. En wat is het beste? Dat zou het eeuwige geluk in de hemel zijn met Jezus Christus. En Jezus liet ons alles zien dat liefde persoonlijke opoffering van onze kant vereist om dat te laten gebeuren, of het nu door martelaarschap is, geldoffer, tijdoffer, gebedsoffer, of het offer om er gewoon voor iemand te zijn als je liever ergens anders zou zijn.

sommige christenen denken dat ze gered zijn omdat ze elke zondag naar de kerk gaan en de communie ontvangen. Hoewel dat uitstekend is, zegt Jezus dat er werk te doen is in zijn wijngaard (Matteüs 20). Dat werk bestaat uit het opbouwen van zijn koninkrijk op aarde. Hoe wordt dit gedaan? Matteüs 25: 35 zegt het volgende:

“want ik was hongerig en je gaf me eten, Ik was dorstig en je gaf me te drinken, Ik was een vreemdeling en je verwelkomde me, Ik was naakt en je kleedde me, Ik was ziek en je bezocht me, Ik was in de gevangenis en je kwam naar mij.”

die mensen in de volgende verzen die deze goede werken deden kregen toegang tot de hemel; degenen die deze goede werken niet deden gingen de andere kant op. Het opbouwen van het Koninkrijk van God bestaat uit het doen van de wil van God, die zorgt voor de armen en stoutmoedig zijn evangelie verkondigt. Dus als je een van die christenen bent die op zondag naar de kerk gaan en de rest van de week je buurman en de armen haten, is het raadzaam dat je lang en hard nadenkt over Gods wil voor jou in zijn wijngaard. Ware christelijke liefde zou ons allen moeten inspireren om zowel de lichamelijke als geestelijke werken van barmhartigheid te doen.:

  • om hongerigen te voeden;
  • om dorst te drinken;
  • om naakt te kleden;
  • onderdak bieden aan daklozen;
  • om zieken te bezoeken;
  • om de gevangene vrij te kopen;
  • om de doden te begraven.

de geestelijke werken van barmhartigheid zijn:

  • het onderrichten van de onwetenden;
  • het adviseren van de twijfelaars;
  • het vermanen van de zondaars;
  • het geduldig dragen van onrecht;
  • het vrijwillig vergeven van overtredingen;
  • het troosten van de getroffenen;
  • het bidden voor de levenden en de doden.

Jezus zegt immers dat we vrucht moeten dragen of de gevolgen moeten betalen:

Johannes 15: 2,4,16: Al mijn rank, die geen vrucht draagt, neemt hij weg, en al mijn rank, die vrucht draagt, snoeit hij, opdat hij meer vrucht draagt. Blijf in mij en ik in jou. Gelijk als de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, tenzij zij in den wijnstok blijft, zo kunt gij ook niet, tenzij gij in Mij blijft. Gij hebt mij niet uitverkoren, maar ik heb u uitverkoren en u aangewezen, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht zou blijven; opdat alles, wat gij den Vader in mijn naam begeert, hij u geven zou.

Love Ain ‘ T Easy…”When we’ re young, we think that love is a great wonderful attraction between parents and kids. Liefde betekent dat we dingen krijgen van degenen die we liefhebben.Als we jongvolwassenen zijn, denken we dat liefde een soort kleverige seksuele aantrekking kan zijn. Liefde betekent dat onze constante drang bevredigd moet worden. Als we op middelbare leeftijd zijn, beginnen we te leren dat liefde draait om zelfopoffering, en dat houdt ook vaak in dat de persoon voor wie we zelfopofferen minder om ons zelfopoffering voor hen zou kunnen geven.Als we oud zijn, leren we dat liefde echt gaat over het waarderen van de dingen van de volgende wereld oneindig meer dan de dingen van deze wereld, en dat hartverwarmend gebed tot God is waar liefde over gaat..”

hier zijn enkele grote Schriftverzen over liefde:

Matteüs 22: 37-40: En Hij zeide tot Hem: Gij zult den HEERE, uw God, liefhebben met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met uw ganse verstand. Dit is het grote en eerste gebod. En een tweede is daaraan gelijk, gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Van deze twee geboden hangt de hele wet en de profeten af.”

1 Korintiërs 13: 1-8, 13: als ik spreek in de tongen van mensen en engelen, maar heb geen liefde, Ik ben een luidruchtige gong of een rinkelende cimbaal. En indien ik profetische krachten heb, en alle geheimen en alle kennis begrijp, en indien ik alle geloof heb, om bergen te verwijderen, maar geen liefde heb, ben ik niets. Als ik alles weggeef wat ik heb, en als ik mijn lichaam overlever om verbrand te worden, maar geen liefde heb, dan win ik niets. Liefde is geduldig en vriendelijk; liefde is niet jaloers of opschepperig; het is niet arrogant of onbeleefd. De liefde staat niet op haar eigen weg; zij is niet prikkelbaar of haatdragend; de liefde draagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen, verdraagt alle dingen. De liefde eindigt nooit; profetieën zullen voorbijgaan; tongen zullen ophouden; kennis zal voorbijgaan. Dus geloof, hoop, liefde blijven, deze drie; maar de grootste van deze is liefde.

romeinen 13: 8-10: ben niemand iets verschuldigd, dan elkander lief te hebben; want wie zijn naaste liefheeft, heeft de wet vervuld. De geboden, ” Gij zult geen overspel plegen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren,” en enig ander gebod, worden samengevat in deze zin, “Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.”De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling van de wet.

Galaten 5: 22-23: maar de vrucht van de geest is liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing; tegen zulke is geen wet.1 Johannes 3: 13-19: Vraag u niet af, broeders, dat de wereld u haat. Wij weten, dat wij uit den dood in het leven gegaan zijn, omdat wij de broeders liefhebben. Wie niet liefheeft, blijft in de dood. Een iegelijk, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager eeuwig leven in hem heeft. Hieraan kennen wij de liefde, dat hij zijn leven voor ons gegeven heeft; en wij moeten ons leven voor de broeders geven. Maar als iemand de goederen van de wereld heeft en zijn broeder in nood ziet, en toch zijn hart tegen hem sluit, hoe blijft Gods liefde dan in hem? Mijn lieve kinderen, laten we niet liefhebben in woord of spreken, maar in daad en in waarheid. Hierdoor zullen we weten dat we van de waarheid zijn en ons hart voor hem geruststellen 1 Johannes 4:7-21: geliefden, laat ons elkaar liefhebben, want liefde is uit God, en wie liefheeft is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet; want God is liefde. Hierin is de liefde Gods onder ons geopenbaard, dat God zijn enige zoon in de wereld gezonden heeft, opdat wij door hem zouden leven. Hierin is liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat hij ons liefgehad heeft en zijn Zoon gezonden heeft om de verzoening voor onze zonden te zijn. Geliefden, indien God ons alzo liefheeft, zo moeten wij ook elkander liefhebben. Niemand heeft God ooit gezien.; als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons volmaakt. Hieraan weten wij, dat wij in hem blijven, en hij in ons, omdat hij ons uit zijn Geest gegeven heeft. En we hebben gezien en getuigen dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft als de redder van de wereld. Wie belijdt dat Jezus de Zoon van God Is, God blijft in hem en hij in God. Dus we weten en geloven de liefde die God voor ons heeft. God is liefde, en wie in liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem. Hierin is onze liefde volmaakt, opdat wij vertrouwen mogen hebben tot den dag des oordeels; Want gelijk Hij is, alzo zijn wij in deze wereld. Er is geen angst in de liefde, maar volmaakte liefde verdrijft angst. Want vrees heeft te maken met straf, en wie vreest is niet volmaakt in liefde. We houden, omdat hij eerst van ons hield. Als iemand zegt: “Ik heb God lief” en zijn broeder haat, dan is hij een leugenaar; want wie zijn broeder niet liefheeft, die hij gezien heeft, kan God niet liefhebben, die hij niet gezien heeft. En dit gebod hebben wij van hem, dat hij, die God liefheeft, ook zijn broeder liefheeft.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.