De strijd van het christelijke leven

strijd is een belangrijk onderdeel van het christelijke leven. Als onze kijk op God en het leven te eenvoudig is, dan kan het leiden tot frustratie en angst. We blijven ons afvragen: “als God de controle heeft, waarom sta ik dan tegenover deze strijd? Als Gods eeuwige plan werkt, waarom plande hij dan voor mij om met deze zaken om te gaan in mijn leven?”Dat zijn eerlijke vragen, maar wel vragen waarvoor we een juist antwoord moeten vinden. Veel christenen worstelen om het verband te begrijpen tussen de soevereiniteit van onze God en de werkelijke strijd van ons leven. Velen zeggen dat God deze niet kon toestaan in ons leven. Zij zullen Gods heerschappij en de macht over alle dingen loochenen. Deze reactie is een totaal misverstand van de Bijbel en het christelijke leven.

zelfs vandaag, in mijn achterhoofd, als ik geconfronteerd word met worstelingen in mijn leven, begin ik me af te vragen — wat heb ik verkeerd gedaan dat God dit zou toestaan? Opgroeien zonder theologie te worden onderwezen en vooral een duidelijk begrip van de doctrines van genade maakte mijn kennis van God onduidelijk. Op een gegeven moment was God mijn liefhebbende vader in de hemel. Echter, als ik zondigde, werd mijn vader een rechtvaardige rechter die klaar was om mij naar de hel te sturen totdat ik had gebiecht en berouw had van mijn zonde. Ik stuiterde door mijn tienerjaren ervaren van de ups en downs van een “Hij houdt van me. Hij houdt niet van mij ” spiritueel leven.

hoe vreugdevol was mijn eerste semester op het seminarie! Op die maandagmiddag ging Dr. Smith door de Westminster standaarden in Inleiding tot de gereformeerde theologie. Voor de eerste keer hoorde en begreep ik het doorzettingsvermogen van de heiligen en het bijbelse begrip van heiliging. Het was levensveranderend, maar er waren nog steeds worstelingen. Nu kon Ik voor het eerst zien hoe God deze beproevingen niet als straf gebruikte, maar als positief voor het christelijke leven.

hier zijn drie observaties over hoe God onze strijd kan gebruiken.

  1. de strijd van ons leven test ons geloof.

‘hierin verblijdt gij u, hoewel gij nu voor een korte tijd, indien nodig, door verschillende beproevingen bedroefd zijt, opdat de beproefde echtheid van uw geloof—kostbaarder dan goud dat vergaat, hoewel het door vuur beproefd wordt—gevonden kan worden in lof en heerlijkheid en eer bij de openbaring van Jezus Christus. – 1 Petrus 1: 6-7 (ESV))

als we onze twijfels over ons geloof, ons doorzettingsvermogen en Gods trouw onder ogen zien, zijn het deze tijden van beproevingen die als bewijs van de echtheid van ons geloof staan. Velen zullen beweren geloof te hebben, maar wanneer zij met een strijd worden geconfronteerd, wenden zij zich af van God en tonen dat hun geloof niet echt was. Onze strijd toont ons ook waar we zwakke gebieden in ons geloof hebben. Het laat ons zien waar we niet met zonde te maken hebben gehad, God vergeten, of geprobeerd hebben om het leven in onze kracht onder ogen te zien. God test ons in de strijd om ons te laten zien dat ons geloof echt is, en om ons te laten zien waar we ons geloof versterkt moeten hebben.

2. De strijd van het leven corrigeert en bouwt ons geloof op.

“Tel alle vreugde, mijn broeders, wanneer jullie beproevingen van verschillende soorten tegenkomen, want jullie weten dat de beproeving van jullie geloof standvastigheid voortbrengt. En laat de volharding zijn volle uitwerking hebben, opdat gij volmaakt en volkomen zijt, en aan niets ontbreekt.”- Jakobus 1: 2-4 (ESV)

als de strijd ons op de proef stelt, roept God ons terug naar Zijn genade, barmhartigheid en kracht. Hij roept ons terug van zorgen en angst om in hem te vertrouwen. Het leven van de christen wordt niet geleefd in een abstracte en theoretische wereld, maar het leven van echte mensen; mensen met echte angsten, echte problemen en echte problemen. God gebruikt deze in zijn kinderen om onze fouten te corrigeren en ons geloof op te bouwen. Ik kan me herinneren, zoals de meeste pastors dat kunnen, in onze eerste kerk te zijn en geconfronteerd met die eerste “grote” crisis. Meestal was het niet zo erg, maar voor ons, op dat moment, was het een enorme strijd. Ik kan me herinneren dat ik misselijk was, weken slapeloze nachten had, en me afvroeg of ik nog veel langer een baan zou hebben. Maar God bracht me er doorheen. God corrigeerde mijn zelfredzaamheid en toonde zijn liefde en barmhartigheid om iedereen samen te brengen. Mijn geloof is veel sterker door die ervaring. Ik kan me herinneren dat ik in die tijd het boek Jeremia heb bestudeerd. Ik had medelijden met mezelf over de grote moeilijkheden die ik doormaakte. Toen kwam ik naar Jeremia 12:5,

“de Here antwoordt Jeremia: “Als u met mannen te voet hebt gelopen en zij u vermoeid hebben, hoe kunt u dan concurreren met paarden?”

ik realiseerde me dat dit niet zo slecht was en dat ik waarschijnlijk met veel ergere dingen te maken zou krijgen. Op hetzelfde moment realiseerde ik me dat als ik zou gaan om meer belangrijke strijd, hoe meer ik zou moeten vertrouwen op mijn God, die groter is dan al mijn strijd. Dit proces corrigeerde mijn verkeerde denken en bereidde me voor om grotere zaken onder ogen te zien in de bediening.

3. De strijd van ons leven stelt ons in staat om God te verheerlijken.

maar als iemand lijdt als christen, laat hem zich dan niet schamen, maar laat hem God in die naam verheerlijken. -1 Petrus 4: 16 (ESV)

Als pas geordineerd jonge pastor, werd ik geconfronteerd met een moeilijke pastorale situatie. Er was in mijn kerk een jonge dame die stierf aan kanker. Onze kleine kerk en onze kleine, hechte gemeenschap waren verwoest door deze ziekte. Ik bezocht de dame op een avond in het ziekenhuis, en ze had een aantal van haar vrienden in de kamer. Terwijl het bezoek afliep, vroeg ze ons allemaal om te bidden. Toen haar beurt om te bidden kwam, Bad ze een prachtig gebed van het geloof. Ze dankte God voor kanker omdat het haar dichter bij God had gebracht en haar afhankelijk had gemaakt van God. Haar gebed was een grote getuigenis van het geloof in het aangezicht van de dood zelf. Worstelingen en problemen stellen ons in staat om God te verheerlijken in de manier waarop we deze beproevingen onder ogen zien voor een toeziende wereld.

als je vandaag de dag geconfronteerd wordt met problemen in je leven, of ze nu groot of klein zijn, weet dan dat God een doel en plan achter elk van hen heeft. We zijn nooit aan de hand van het lot of het toeval. De christen heeft een liefdevolle hemelse Vader die ons geloof op de proef stelt, corrigeert en opbouwt door de situaties van ons leven. Je hebt elke dag de gelegenheid om God te verheerlijken in de manier waarop je reageert op de strijd die je tegenkomt. Strijd staat hij toe in je leven om je te zegenen en zijn naam te verheerlijken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.