Christian Today

Pexels

het Woord van God blijft het krachtigste instrument dat Christenen hebben om zegevierende levens te leiden. De Bijbel staat als onze berisping en Stichting in het opbouwen van ons geloof in Jezus Christus, waar alle geschriften naar verwijzen.

als een gelovige zijn roeping en zijn groei in de Heer wil maximaliseren, moet hij leren een trouwe student van Gods Woord te zijn. De Bijbel is meer dan een verzameling oude kronieken, gedichten, profetieën en brieven. Het is het geïnspireerde en verlichte woord van God dat voortkomt uit de bekrachtiging van de Heilige Geest.Er kan geen andere manier zijn om te verklaren waarom dergelijke oude tekst op vrijwel elk punt samenvalt, door archeologie en wetenschap wordt bewezen en zelfs als een uitstekend geschiedenisboek op zich geldt. Hoe anders konden tientallen schrijvers uit verschillende tijden, culturen en achtergronden het eens worden over de ene persoon van God? 1 Petrus 1: 23 zegt: “sinds gij wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk zaad, maar uit onvergankelijk, door het levende en blijvende woord Gods.”

het Woord van God is werkelijk levend en effectief in het maken van ons groeien als gelovigen. Hebreeën 4: 12 voegt er ook aan toe, ” want het woord Gods is levend en actief, scherper dan enig tweesnijdend zwaard, doordringend tot de verdeling van ziel en geest, van gewrichten en merg, en onderscheidende de gedachten en intenties van het hart.”

lees met Jezus als de basis

maar hoe zorgen we ervoor dat we het meeste uit het geschreven Woord van God halen en niet uit de context halen? Terwijl niets boven rudimentair onderzoek, studie en praktijk gaat, tenzij we met de juiste basis beginnen, zullen we de Schrift altijd verkeerd begrijpen.

en er kan geen ander fundament aan de Schrift zijn dan het fundament van Jezus Christus. Elke schrift wijst naar de persoon van Jezus Christus, en van begin tot eind en in elk boek is Christus aanwezig. Ja, zelfs in het Oude Testament. In feite wijst het Oude Testament gewoon naar de komst van Jezus Christus en het hele Nieuwe Testament viert het leven van Jezus en zijn voltooide werk.

het moment dat we Jezus en zijn attributen uit de Schrift halen, is het moment dat we verzen in de Bijbel gaan plukken. De Bijbel kan alleen vervuld en compleet worden in Jezus Christus. Matteüs 5: 17 vertelt ons: “denk niet dat ik gekomen ben om de wet of de profeten af te schaffen; ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze te vervullen.”

Kijk naar Gods attributen

vele malen dat mensen Bijbelverzen kiezen, verwijderen we de persoon en attributen van een liefdevolle God. We denken aan het geval wanneer God stelt ongelooflijk moeilijke wetten te volgen in Leviticus (niet het eten van varkensvlees, het observeren van de sabbat, enz. en sceptici zullen denken dat God ofwel een megalomane dictator is of een verouderd idee, en zullen duidelijk kersen plukken als gevolg van het weglaten van Gods persona.Leviticus was bedoeld om ons gelovigen te vertellen hoe heilig hij is en hoe belangrijk rechtvaardigheid is voor onze God. We nemen deze geschriften en voegen het samen met Jesaja 6:3 waar de Serafen verklaren “Heilig, heilig, heilig is de Heer der heerscharen; de hele aarde is vol van zijn heerlijkheid!”Heiligheid is van groot belang voor God, en we denken aan dit in het licht van Christus en zien hoe hij de vervulling van die gerechtigheid voor ons is geworden. Alleen dan nemen wij de volheid van het boek.

lees de Bijbel in zijn geheel

de Bijbel is geen verzameling van niet-verbonden boeken, maar eerder verstrengelde verhalen en literaire stukken verspreid over een grote periode om één boodschap arc te leveren. De Bijbel vertelt ons het verhaal van hoe God een volmaakte wereld schiep met volmaakte scheppingen, hoe de zonde de volmaaktheid vernietigde die God steeds weer schiep, hoe Jezus naar beneden kwam om de gebrokenheid van deze wereld te verlossen en hoe hij opnieuw moet terugkeren om eens en voor altijd glorie te brengen.Elke keer als je een bijbel leest in de Bijbel, vraag jezelf af “welk deel van de Algemene verhaallijn gaat dit deel in?”Wanneer we elke Schrift in het licht van deze boog plaatsen, beginnen we de Schrift meer te begrijpen en zien we dat elk enkel woord acceptabel is en dat we kunnen ontvangen en verlicht worden door elk enkel woord dat de Bijbel spreekt.

verschillende cultuur, verschillende interpretatie

een andere reden waarom veel mensen de Schrift verkeerd begrijpen is omdat we werken onder de aanname dat de Bijbel geschreven is aan mensen die op dezelfde manier leven, eten, werken, praten en met elkaar omgaan als wij. We moeten altijd in gedachten houden dat de Bijbel ook een geschiedenisboek is dat ons een heel andere cultuur presenteert. Het werpen van loten, geboorterechten, slavernij, oorlog, hongersnood, landbouwpraktijken en eetgewoonten waren zaken van cultuur, en niet noodzakelijk van eeuwige waarde.

wat eeuwig blijft in de Schrift zijn echter de eeuwige principes die de cultuur beheersen. Wanneer God Israël oproept om oorlog te voeren tegen een natie en een oproep om het hele ras van burgers (vrouwen en kinderen inbegrepen) te vernietigen, zijn de redenen niet zo eenvoudig als ze eerst kunnen kijken en vereisen zorgvuldige overweging. Voor meer inzicht, lees Krish Kandiah ‘ s artikel over genocide hier en David Robertson over de god van het Oude Testament hier.

dan is er het feit dat de Bijbel niet vijf jaar geleden werd geschreven waar technologie, overheid en praktijken precies zijn zoals ze nu zijn. Ze zijn geschreven in een oude Nabije-Oosten cultuur die anders kan zijn dan de onze en het is onze verantwoordelijkheid om de Bijbel te begrijpen door de lens van deze cultuur als we het meeste uit de boodschap van de Bijbel willen halen en het lezen voor alles wat het waard is.

als we de Bijbel willen lezen voor elke gram die het waard is, moeten we leren hoe we de vergrote Jezus kunnen vinden in elke gram van de Schrift die we lezen, Gods eigenschappen zoeken, de plaats van elk deel begrijpen in de Algemene Boog van Gods verlossing van het hele menselijke ras, en het zien vanuit de lens van een andere tijd en cultuur die nog steeds belangrijke lessen onthult die van toepassing zijn voor alle leeftijden. Zolang de openbaring en leiding van Jezus komt tijdens onze bijbellezing, is het minder waarschijnlijk dat we de Schrift in het verkeerde licht zullen nemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.