10 geweldige ideeën voor kersttradities

Ga terug naar alle kerstartikelen

tradities herinneren ons eraan om de drukke cyclus van het leven lang genoeg te stoppen om opnieuw verbinding te maken en banden op te bouwen.

kersttradities
door Sabrina Beasley McDonald

de kinderen kwamen met een lijst. Toen ze klaar waren, vroeg Dan hen waarom ze dachten dat de Gaffney familie deze tradities hield. En dat leidde tot de volgende dialoog met zijn 4-jarige zoon, Joel:”Why do you think we celebrate Christmas as a holiday?”Vroeg Dan.”Because God needs a Christmas tree … and presents,” antwoordde Joel.”Why do you think we light candles?”

Joel was er zeker van dat hij deze kende, ” omdat de elektriciteit uitvalt.”

” en hoe zit het met het huis? Waarom versieren we het voor Kerstmis?”Vroeg Dan.”So we don’ t get snow on our house, ” zei Joel. “Want als er sneeuw op het dak ligt, glippen we weg als we proberen de decoraties op te hangen!”

Waarom zijn kersttradities belangrijk?We lachen om de logica van een 4-jarige, maar eerlijk gezegd dagen Joel ‘ s woorden ons uit om na te denken over de tradities die velen van ons onderhouden tijdens de kerstvakantie-de diners, de decoraties en de geschenken. Misschien is er iets meer—een aantal extra tradities die meer betekenis aan uw vakantie zou brengen en maken Christus het ware centrum van Kerstmis.

tradities zijn krachtig voor een familie. Ze brengen families dichter bij elkaar. Tradities hebben van nature tijd en toewijding nodig. Deze keer samen helpt je nieuwe herinneringen te maken, terwijl je ook het verleden herinnert. Tradities herinneren ons eraan om de drukke cyclus van het leven lang genoeg te stoppen om opnieuw te verbinden en banden op te bouwen.

maar degenen die het meest door tradities worden beïnvloed zijn kinderen. “Kinderen houden van rituelen”, zegt Martin V. Cohen, Ph.D., associate director van de huwelijkse en gezinstherapie kliniek in het New York Hospital-Cornell Medical Center. “Kinderen vinden een zekere zekerheid en troost in iets dat een gevoel van verbondenheid en comfort geeft. Kinderen vinden rituelen fascinerend-artistiek, spiritueel en emotioneel.”

ze vinden een gevoel van ontzag in de feestdagen, waardoor ze een beeld krijgen van niet alleen familiebanden, maar ook van het belang van Christus—de viering van zijn majesteit.

tradities creëren erfenis. Tradities zijn een geweldige manier om familiewaarden door te geven aan kinderen die ze op hun beurt zullen doorgeven aan hun kinderen enzovoort. Net zoals God de Joden vertelde in Deuteronomium 11:18-20:

“daarom zult gij deze woorden mijner op uw hart en op uw ziel leggen; en gij zult ze binden als een teken aan uw hand, en zij zullen zijn als voorhoofden op uw voorhoofd. Gij zult ze aan uw zonen leren, er over spreken wanneer gij in uw huis zit, en wanneer gij langs de weg loopt, en wanneer gij gaat liggen en wanneer gij opstaat. U zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en op uw poorten …”

wanneer het goed wordt gebruikt, zijn tradities een geweldige manier om verhalen over geloof en gebruiken door de generaties heen door te geven. Als kinderen omgaan met hun zintuigen—het gevoel van de stekelige naalden en de geuren van de evergreens en de geluiden van kerstliederen—moeten ouders hen herinneren aan de Betekenis van deze tradities. De groenblijvende boom is een herinnering aan het kruis en het eeuwige leven van Christus, en de geluiden van het zingen zijn de verkondiging van vreugde.

tradities zijn symbolisch. Misschien wel het belangrijkste doel van tradities in de christelijke gemeenschap is om ons te herinneren aan Christus zelf. Dit is het duidelijkst in het symbool van de communie. In Lucas 22: 19 zien we dat Jezus de discipelen leidt in de eerste communie. Aan het einde van dit vers zegt hij: “… doe dit ter gedachtenis aan mij.”

op dezelfde manier hebben we kersttradities die ons aan Christus herinneren. De geboorte herinnert ons eraan dat God als een mens in het vlees kwam om de zonden van de wereld weg te nemen, en gaven herhalen het verhaal van de Drie Wijzen die het Christus-kind kwamen aanbidden.

het klinkt misschien vreemd, maar kersttradities hoeven niet … nou … traditioneel te zijn. U kunt nieuwe activiteiten starten die zin geven aan uw vakantie en een erfenis opbouwen voor uw gezin. Misschien kom je uit een familie van niet-gelovigen en heb je nooit tradities gevierd die gebaseerd waren op Christus. Of misschien heb je ontdekt dat je huidige tradities geen betekenis hebben voor je familie. Dit jaar hebben we 10 ideeën voor nieuwe tradities samengesteld, sommige van FamilyLife en sommige van onze lezers.

1. De namen van Kerstmis. De kerstvakantie is eigenlijk slechts een deel van het evangelieverhaal—God kwam als de mens, Jezus, in het vlees om het perfecte offer voor onze zonden te zijn. Jezus ‘ geboorte betekent Gods genade en liefde voor Zijn volk. FamilyLife heeft een interactieve set ornamenten ontwikkeld die vertellen over wie Christus is en waarom hij onder ons kwam wonen.

deze bron, de 12 namen van Kerstmis, kan worden gebruikt in uw eigen familie, in zondagsschool klassen, of als een outreach voor de buurt kerstfeesten.

2. Snel een maaltijd. In Amerika, Kerstmis omvat een grote focus op voedsel. Dit jaar, in de week voor Kerstmis, geef een maaltijd op en bid in die tijd voor de armen, hongerigen en geestelijk verloren in de wereld.

3. Gebruik versieringen om te vertellen over het hele leven van Christus. Kerstmis is een tijd die meestal de geboorte van Jezus benadrukt, maar decoraties kunnen ook de rest van zijn leven op aarde vieren. Naast de basic nativity set, engelen, en sterren, gebruik maken van de Ever Thine Home kerstcollectie om uw boom en huis te versieren.

4. Bekijk een film die het leven van Christus herinnert. Er zijn verschillende goede films die zich richten op de geboorte, dood en het leven van Christus. We raden Jezus van Nazareth, de film, Jezus, of voor volwassen publiek, het lijden van de Christus. Of voor een verandering van tempo, probeer Ben Hur, een film die begint met Jezus’ geboorte en eindigt met zijn dood, en vertelt het verhaal van een man die werd getransformeerd door zijn liefde en vergeving.Door het kijken naar films die zich richten op andere aspecten van het leven van Jezus, wordt de kerstviering van zijn geboorte in het juiste perspectief geplaatst. Dit kan een uitstekende gelegenheid zijn om met uw kinderen te praten over waarom Christus in de vorm van een kind moest komen.

5. Deel verhalen over hoe God in je leven heeft gewerkt. Heb je je kinderen Ooit het verhaal van je redding verteld? En je echtgenoot? Terwijl de familie samen is tijdens de feestdagen, gebruik de tijd om je persoonlijke verhalen te delen over geloof, verlossing en levensverandering. Denk ook na over het voorgaande jaar en praat over hoe je bent gegroeid in je geloof individueel en als een familie.

tradities aanbevolen door onze lezers

in een vorige nieuwsbrief hebben we onze lezers gevraagd om ons enkele van hun familietradities te sturen die Christus als het centrum van hun vieringen houden. Hoewel er veel prachtige ideeën, Hier is een lijst van onze vijf favorieten.

1. Gefeliciteerd, Jezus. Een aantal lezers suggereerde een variatie op dit idee. Eén schreef:

ik kom uit een lange lijn van heidenen, en we brengen Kerstdag met hen allemaal door. Dus mijn man en ik hebben vastgesteld kerstavond als onze tijd voor het vieren van de geboorte van Christus met onze twee jongens, leeftijd 3 en 5. We hebben samen een diner gevolgd door het aansteken van de Christus kaars op onze kerstkrans, en dan leest papa het Schriftverslag voor van Jezus’ geboorte. Daarna hebben we een verjaardagstaart voor Jezus. De taart is chocolade, die de zonde vertegenwoordigt. Het is gevuld met kersentaartvulling, die het bloed van Jezus voorstelt, en het is bedekt met wit glazuur dat ons nieuwe leven in Christus voorstelt.

2. Het verplaatsen van geboorte

een van de dingen die we doen in de dagen voor Kerstmis is het plaatsen van onze geboortefiguren over het hele huis. De lege kribbe wordt onder de kerstboom geplaatst. Naarmate de dagen dichter bij Kerstmis komen, worden de figuren dichter bij de kribbe gebracht. Het eerste wat mijn kinderen op kerstochtend openen is een verpakte baby Jezus om hen eraan te herinneren dat Jezus het beste geschenk is dat we ooit kunnen ontvangen!

3. De geschenken van de Drie Wijzen

terwijl ik op zoek was naar een nieuwe traditie voor onze familie, wilde ik me concentreren op het aspect van het geven van geschenken, omdat het het centrale thema is geworden voor veel mensen in de kersttijd. Ik vond een oude parfumfles, en mijn kinderen en ik bedekten het met kleurrijk tissuepapier. Dit vertegenwoordigt de wierook die de wijzen naar Jezus brachten. Vervolgens nam ik een assortiment specerijen (hele kruidnagel en kaneelstokjes) en wikkelde ze in een stuk groen tissuepapier gebonden met een lint. Dit stelt de mirre voor. Toen vond ik een ketting van gouden ballen—het soort dat je kunt krijgen in elke ambachtelijke winkel. Ik wikkelde dit in goud zijdepapier en bond het met lint. Dit vertegenwoordigde het goud dat aan Jezus werd gebracht.

deze werden allemaal in een kleurrijke gouden tas geplaatst – erg chique en mooi. Ik schreef toen de verzen gevonden in Matteüs 2: 1-12, die het verhaal van de drie wijzen vertelt, en voegde ze toe aan de zak. Elk jaar gingen we naar de kerk op kerstavond, en toen we thuis kwamen wisten mijn kinderen dat er drie geschenken waren die ze mochten openen voordat ze naar bed gingen. Als gezin lezen we de Schrift en openen we de geschenken een voor een. We spraken over hoe belangrijk het was dat Jezus geboren was en dat hij voor ons geboren was. Dat was de reden waarom we geschenken ontvingen. Ik vertelde hen, “is het niet geweldig dat het Jezus’ verjaardag is en dat Hij ons al zijn cadeaus geeft?”

mijn kinderen zijn nu 17 en 15 en ik weet dat ze nog steeds de drie speciale geschenken onder onze boom willen openen op kerstavond, zelfs na al die jaren.

4. Familiebijeenkomst

we decoreren met alle traditionele spullen-boom, lichten, cadeautjes, enz. Een jaar drong het tot me door dat we een diepere spirituele touch aan onze viering konden toevoegen door in spirituele termen te denken. Als we verzamelen om onze familie kerst te hebben, we begonnen de avond door te kijken naar de decoraties en het delen van wat elk item herinnerde ons aan:

  • de lichten-Jezus, het licht van de wereld
  • de boom—het kruis
  • de gaven—Gods geschenk aan ons

naarmate onze kinderen elk jaar groeiden, kreeg onze viering meer geestelijke betekenis.

5. Een harde vloer

we realiseerden ons dat Maria, Jozef en Jezus het niet gemakkelijk hadden die eerste kerst, en we wilden dat niet vergeten. Elke kerstavond geven we onze bedden op en slapen samen op de vloer om te herinneren wat ze moeten hebben doorstaan. Onze kinderen zijn jong genoeg op dit punt dat ze denken dat het leuk en anders is, terwijl we het vaak voelen in onze oudere ruggen. Elk jaar begrijpen ze een beetje meer het offer dat Maria En Jozef maakten, en tegelijkertijd genieten we van de gezellige familie tijd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.