Steven’ S Peak-bagging Journey

januar 11-20, 2020

6720m

Barreal / San Juan, Argentina

Cerro Mercedario finner I de sentrale Andes, I San Juan-provinsen I Argentina ikke langt fra Den Chilenske grensen. Den nøyaktige høyden er noe vilkårlig da forskjellige kilder indikerer at det er sannsynlig et sted mellom 6700 m og 6770 m. det virker som om rundt 6720 m er mer akseptert i minst de engelsktalende landene, som plasserer denne toppen som Den 8.høyeste I Sør-Amerika. Denne toppen ligger bare ca 100 km nord For Aconcagua og har mange likheter med den høyere naboen. De har begge en skjær, teknisk sørsiden, men også en «standard rute» som i de rette forholdene, er ingenting avansert enn «klasse 1 walk-up». På grunn av det tørrere klimaet, kan standard route (Inca Route) På Mercedario ikke berøre snø i det hele tatt i sommersesongene. Dette betyr ikke at Disse 6000 m Andes toppene er enkle da høyden og været (hovedsakelig på grunn av høy vind) fortsatt fortjener mye respekt og klatring disse toppene er fortsatt veldig fysisk krevende. Sammenligning Med Aconcagua Har Mercedario en kortere tilnærming, men en mye fjernere følelse. Det er ingen folkemengder, ingen regulering eller tillatelse kreves, men de logistiske komplikasjonene ved å komme til starten av turen kan noen ganger være et stort problem, spesielt for utlendinger.

For noen måneder siden Inviterte Connor McEntee meg til å klatre to av verdens topp 100 topper etter fremtredende i Andes-Ojos del Salado og Mercedario, Med Alaskan klatrer David Hart i begynnelsen av det nye året. På den tiden var jeg fortsatt «i» for et oppdrag å klatre Noen Ecuadorianske vulkaner, men den turen falt raskt fra hverandre. Jeg ble enige om å bli med selv om min prioritet ikke var fremtredende liste, men heller å klatre over 6000 m høyde. Jeg hadde større planer om Himalaya, og jeg trengte å gjøre meg kjent med grunnleggende for høy høyde klatring. Denne turen hørtes ut som en perfekt innledende som Både Ojos del Salado Og Mercedario er ikke-tekniske med lite å bekymre seg ved siden av vær og høyde. Man kan spørre hvorfor Ikke klatre Aconcagua og svaret er veldig enkelt – begge partnere av meg hadde allerede klatret det… David Hart har uten tvil en av De mest produktive peak-bagging gjenopptas online, etter å ha klatret langt flere topper I Alaska/Yukon enn sannsynligvis noen andre, Og Også Bred Topp uten oksygen eller guide, så Vi hadde et veldig sterkt lag. Connor gjorde all forskning, planlegging og logistikk og planen var å klatre Mercedario først, bruke denne toppen som akklimatisering bakken for å klatre de høye toppene I Atacama i en smash-and-grab mote. Connor og Jeg ville bo i Andesfjellene for nøyaktig en måned, Men Dave måtte forlate en uke før oss. Bortsett fra de to hovedmålene ønsket Vi også å klatre Marmolejo, den sørligste 6000 m toppen på Jorden, samt flere 6000 m vulkaner rundt, og nord For Ojos del Salado. Vi ville bo På Mercedario før været tillot oss å klatre det, og det var ingen bestemt sekvens som hvilke peak (s) vi ville klatre neste Etter Mercedario. Bortsett fra de første dagene vil den nøyaktige reiseruten bli bestemt utelukkende basert på vær og hvordan vi følte, i siste øyeblikk. Grunnen er enkel som vi ønsket å maksimere vår sjanse for suksess på hver av disse klatrer.

for logistikk og transport fra Mendoza, Argentina til stien på Laguna Blanca plukket Vi Grajales. Selv om det er betydelig dyrere enn konkurrentene, er dette det største logistikkfirmaet der ute og virket mye mer responsivt i kommunikasjon. Turen vil være over 5 timer med lastebil. Connor fløy Til Mendoza et par dager før turen for å sortere ut noen flere ting mens Dave og Jeg bestilte en rekke flyforbindelser Over Jan. 9 og 10. Vi ville forlate Mendoza På Jan. 11. etterlater ikke rom for feil i disse flyene, noe som virket som en risikabel beslutning. Det viste seg både Min Air Canada fly Til Los Angeles og LATAM fly Til Santiago, Chile ble forsinket, men heldigvis forårsaket ingen problem. På den lyse siden viste det seg igjen at å skaffe et vindussete er veldig verdt. Dave og Jeg ankom I Mendoza Om Morgenen Jan. 10, tok en taxi Til Fuente Mayor Hotel i sentrum der vi gruppert Med Connor. De tre av oss tilbrakte resten av dagen med å handle i byen for mat og drivstoff.

de sørlige Ol sett fra Air Canada flight YVR TIL LAX

De Tre Søstre Og Mt. Bachelor i Sentrale Oregon

Flyr Over Andesfjellene på LATAM flight SCL TIL MDZ. Volcan San Jose i sentrum.

Volcan Tupungato dominerer skyline høyre for sentrum

Vårt første måltid i Mendoza også mitt første måltid I Sør-Amerika

Utforske byen på kvelden. Dette er tiden da folk faktisk går ut.

Carlos Fra Grajales dukket opp klokken 10 og hjalp oss med å laste alle de tunge skittene inn I Toyota Hilux, og vi var snart på veiene. Vi kjørte opp Etter Rio De Mendoza Til Uspallata hvor vi tok lunsjpause. Vi alle stappet i massevis av empanadas og gjenopptatt nordover stasjonen mot San Juan provinsen grensen. Veien ser tilsynelatende ikke mye trafikk som Mendoza-siden av grensen blir unpaved for en lang strekning. Inn i San Juan-provinsen trengte vi ikke å gå inn I Byen Barreal for å slå på gruveveiene etter Rio De Los Patos og Deretter Rio Blanco, og bremse arbeidet mot De nordøstlige flankene Av Cerro Mercedario. Vi lærte at broen Over Rio Colorado ble vasket ut, men nylig reparert. Vi var veldig heldige som en nedskutt bro kunne ha ødelagt hele turen. De siste par miles forlater Rio Blanco mot Laguna Blanca var smal og bratt, men ikke så grov som noen kilder indikerte. Carlos droppet som på refugio noen få kilometer forbi Laguna Blanca, på rundt 3150 m. Denne refugio ble tilsynelatende konstruert for gruvedrift, men i dag brukes det oftere som et oppsamlingsområde for klatrere. Heving av denne refugio servert perfekt som den første natten for akklimatisering så vi tilbrakte de neste timene hengende rundt. Den eneste ulempen var mangelen på (rene) vannkilder. Jeg gjorde en feil for ikke å bringe ekstra vann og ble tvunget til å drikke det meste av Min Gatorade, som skulle bringes til basecamp for luksus.

Carlos kom for å plukke oss opp fra hotellet

Flott natur på grusveiene etter Rio De Los Patos

Hester er vanlig i dette området

de tre av oss pluss Carlos på refugio drop-off

På denne spesielle oppstigningen leide vi faktisk to muldyr for å transportere våre gir fra stien til basecamp på 4380 m. Muldyr kunne bare hjelpe vår tilnærming, men ikke exit så til tross for luksus vi fortsatt måtte være forsiktig med vekt, som vi måtte pakke ut alt som vi tok i. Kostnaden for muldyrene var 640 amerikanske dollar for gruppen, og tilleggskostnaden for Å bruke Grajales var noe rundt 1300 dollar. Det var Grajales som kommuniserte med muldyr og vi alle hadde bekymringer om hvorvidt muldyr ville dukke opp i tide. Det viste seg at de selv dukket opp før den planlagte ankomst og raskt lastet opp våre skiter. Målet med den første innflygningsdagen (dag 2 siden Mendoza) var en intermitterende leir Kalt Guanaquitos, på 3800 moh. Avstanden var mindre enn 4 km og tok oss under 2 timer på en svært fritid tempo. Muldyrene ville bli med oss for å tilbringe en natt på leiren også. Connor og jeg ble lei i den varme ettermiddagen og gikk en tur utforske en sidedal mot Cerro Don Antonio. Tilbake til leiren bestemte vi oss for å åpne bivy for å redde arbeidet fra unødvendige overganger.

Cerro Mercedario Ruta Normal. GPX DL

Ser tilbake mot leilighetene over Laguna Blanca på stien-hodet

Connor starter turen

Jeg og Dave starter turen. Bilde Av Connor M.

dette var min første gang å se guanacoes

Dave plodding opp med tørre leiligheter Laguna Blanca bak

muldyr passerer oss nær Guanaquitos camp

Friske og rene vannkilder på denne leiren

Guanacoes Og Cerro Mercedario

Åpne bivying om natten i stedet for pitching teltene.

muldyr gutta fortalte oss å komme i gang på 7 am i morgen som virket litt for tidlig. Vi skjønte at de sannsynligvis ønsket å gå hjem så snart jobben er gjort, så motvillig avtalt. Connor hadde bekymringer for at de kunne slippe de to grønne boksene På Cuestas Blancas (base camp) i tillegg til maten vår. Vi ville ikke ønsker å bære de to boksene ut pluss vi hadde også søppel fra de to første dagene for å la muldyr å utføre. Connor var definitivt den raskeste blant oss og frivillig til å starte en halv time tidligere for å slå muldyrene. Dave og jeg ville gjenoppta vår fritid tempo og ble passert av muldyr omtrent halvveis opp. En time eller så senere på de bratte switchbacks rett under Cuestas Blancas vi møtte de to muldyr trekking ut, bærer begge boksene som var bra. Resten av turen til campingplasser var begivenhetsløs, men syntes å dra på lenger enn forventet. Den opprinnelige planen var å gå tilbake Til Guanaquitos for å sove, men vi følte oss alle anstendig om høyden, så valgte å hoppe over en dag ved å sove direkte på 4380 m høyde på dag 3.

tidlig oppvåkning Om Dagen 3

Halvveis opp dalen mot Cuestas Blancas vi var fortsatt i skyggen

Dave stigende i solskinn og det ble varmt på kort tid

den typiske naturen på dette stadiet

det første muldyret kom allerede ned

det andre muldyret kom ned med søppel og grønne esker.

et siste bilde av muldyrene. De ville ikke være her for å hjelpe vår utgang

Restauranter i Nærheten Av Cuestas Blancas (base camp)

våre to telt På Cuestas Blancas

Dag 4 skulle være en «hviledag», men ingen av oss ønsket å henge rundt leiren hele dagen, og den nye beslutningen var å bære en del av vekten og cache et sted mellom Cuestas Blancas (4380m) og Pircas De Indios (5150m). Etter en fritidsmorgen pakket vi alle om 8-10 kg last og målet var å i det minste slippe dem over «bollen» bak Cuestas Blancas. Dette betydde minst 300 m høyde gevinst. Stien som fører opp til og ut av den bratte bollen var bedre enn forventet, og vi bestemte oss for å fortsette Å Pircas De Indios. Oppstigningen til denne neste campingplassen innebar en annen 500 m høydeøkning, men med en mye gradvis karakter, og derfor mye lengre avstand og tok ytterligere to timer eller så. Vi hvilte på Indios (5150 m) i omtrent en time og Deretter Gikk Connor og Jeg for en fortau for å få ferskvann under den nærliggende isbreen. Det var ingen (ren) vannkilde På Cuestas Blancas og samle vann fra de små bekker hadde vist seg å være noe vanskelig, så vi hver lastet om 3L ferskvann før rolig på vei ned. Vi diskuterte om å utmerke seg en annen dag før planen, men valgte å ta akklimatiseringsprosessen mer konservativt. På Dag 5 gjentok vi det vi nettopp gjorde på Dag 4, med ca 10 kg last Til Pircas De Indios. Connor følte seg eksepsjonelt sterk og fortsatte å bære noen gruppegir på La Hoyada (5650m) mens Dave og Jeg gikk for å få vann og deretter ledet ned Til Cuestas Blancas. På Dag 6 flyttet vi opp Til Pircas De Indios og fullførte vår» triple carry » til denne leiren, sakte men sikkert.

Dave sakte, men jevnt marsjerte opp den store bakken over base camp

Pircas del Indios er fortsatt langt unna

Connor gikk for denne «lille» isbreen for å utforske vannsituasjonen

vi fant rennende vann i denne kløften

Restauranter I Nærheten Av Pircas del Indios

Et annet bilde av breen. Bildet ikke klarer å illustrere omfanget av det

et siste bilde før du drar tilbake til base camp

Lentikulære skyer indikerte at det var vind i høyere høyde

den typiske choss nedstigningen til base camp

Dave Og Connor over base camp

Tilbake til base camp etter å ha fullført den første av de tre bærer

det var en stor tordenvær ikke så langt fra oss den kvelden

Meg på breen på andre bære

Dave vandring tilbake til leiren etter den andre bære

Burning trashes

Dave Og Connor på deres tredje bære Til Pircas del Indios.

Dave nær slutten av den tredje bære.

våre telt På Pircas del Indios.

Dag 7 så noe fint vær og vi ventet til nesten 10 er å komme i gang. Målet var å fullføre den første av de to bærer Til La Hoyada (5650 m). Jeg bestemte meg for å bære alle mine høytliggende gir unntatt støvler opp til high camp som været virket fint nok til at jeg var sikker på at de votter og briller ikke ville være nødvendig i neste dag eller to. Pircas del Indios lå i en annen, men flatere bolle så oppstigningen igjen, involvert klatring ut av en ur bolle på ryggen over det. Utsikten fra dette stadiet var mye mer ekspansiv at vi begynte å se Cordillera De Antisilla som har 7 topper i 5000 m rekkevidde bak oss. Det var ikke betydelig vind På La Hoyada, så vi hang rundt en stund. Den eneste gruppen på high camp var pakking opp etter et mislykket forsøk og sa vinden var «for kaldt», og de var redde for å miste fingrene. Det hørtes ubehagelig, men det ville ikke være en bekymring for meg fordi jeg tok med mitts (Mountain Hardwear Absolute Zero) som var designet for å håndtere Denali Og Mount Everest … Jeg bestemte meg for å vandre en kort vei til 5700 m høyde bryte min tidligere høydeoppføring, og så dro vi alle ned Til Pircas De Indios for å sove. På Dag 8 fullførte vi den andre bære Til La Hoyada og hang rundt på leiren. Det var rent vann under Hoyada Breen så for hele turen vi ikke trenger å smelte snø for en eneste gang.

Starter den første bære Til La Hoyada

begynner å se mer Og mer av de sentrale Andesfjellene

Connor og et datterselskap highpoint som vi fristet til å stige opp.

Cresting ryggen vi fikk se SW side hele veien ned mot Barreal

Antisilla Range Peak # 7 Og Laguna Blanca også synlig

Nesten På La Hoyada

Dave ankommer high camp

mer kule skyer formasjon. Dette var ikke en god dag å forsøke toppmøtet

Dave gikk for å hente litt vann. Lentikulære skyer fanget toppmøtet

Et annet bilde Av Antisilla range Peak 7

jeg gikk for å gå til 5700 m for å bryte min egen høyde rekord.

Fra mitt høydepunkt tok jeg dette bildet ser ned sør

Dette var den andre bære Til La Hoyada

været ble stormfullt om ettermiddagen

De To Argentinerne kom til high camp noen timer senere

vi måtte gjemme seg i telt i flere timer for å ri ut av en rekke stormer

stormene gikk forbi

noen kule lightings på kvelden

den siste biten av sun ray På Cerro Wanka Og Cerro Friuli

Stormvær fortsatt nølte På Antisilla Range topper

vinden og temperaturen var rett og slett hyggelig om natten spesielt med tanke på høyden. Jeg gadd ikke engang å lagre vannflasker i soveposen selv om de begynte å fryse litt. Det er også verdt noe som for hele oppstigningen jeg ikke engang trenger å zip opp min sovepose (Western Mountaineering -32 C) som denne posen var en total overkill for hele denne turen … høyden gjorde sove vanskelig, men det kan også på grunn av spenningen på toppdagen fremover. Jeg klarte å sove sannsynligvis 1-2 timer intermittent. Klokken 4 hørte jeg lyder fra De Nærliggende Brasilianske og Argentinske gruppene. Dave og jeg valgte å starte kort tid etter Mens Connor ville sove i en time. Den første 200 m ut Av La Hoyada var forvirrende langrenn på ur, men med de andre frontlykter guiding måten vi raskt fikk stien. Connor tok oss på et blunk. Den neste fasen var en gradvis oppstigning på sikk-zagging sti til noen stein tårn etterfulgt av en stor flat flekk Kjent som El Diente på 6100m. Ved dette punktet hadde vi passert alle andre og himmelen er gradvis blitt lysere. Vi gikk også inn i noen tåke da den uber-lange stigende traversen startet på nordsiden av Ne Ridge. Denne stigende traversen vil vare helt til innen 200 vertikale meter fra toppmøtet før du gjør et direkte angrep mot det sanne toppmøtet. Vi begynte å møte nysnø, men ingen trekkraft nødvendig. Det er faktisk ikke mye verdt å merke seg annet enn behovet for ekstrem utholdenhet og tålmodighet. Jeg følte faktisk den høyere enden av denne oppstigningen ikke så elendig som folk gjorde det lyd og det var definitivt ikke «tre puster per trinn». For de siste 100 m gevinst tok jeg over trail-breaking og stiplet for toppen. Utsikten ble plutselig ekstremt dramatisk med tusenvis av meter vertikal lettelse mot alle retninger, og til vår overraskelse døde vinden bare 5 meter sør for toppunktet, noe som gir oss et hyggelig opphold for å suge i utsikten. Marco Fra Argentina kom til oss 5 minutter senere.

vi startet et par timer før soloppgang og det var vind og kaldt…

Over 6100 m høyde nå.

Vi var høyt over Hoyada Glacier nå

Dessverre oppstigningen var for det meste i skyggen og ikke hyggelig

Connor marsjerer opp. Legg merke til den friske snøen fra dagen før

endelig hiked i solskinn, men på 6500 m var det fortsatt kaldt…

Dave viser vei

Connor Og Dave plodding opp

Høyere enn alt

Oppover og framover. Jeg gikk videre med fortsatt over 100 m av gevinst

La Mesa dekket i lentikulære skyer som jeg poppet på toppen

La Ramada er en annen sagnomsuste 6000 m topp i denne regionen

noen av de typiske andeslandskapene i dette området, i vest I Chile

Aconcagua i sør så nesten ut som et veldig høyt stykke sky

Dave nærmer seg toppmøtet

solen foreslo at vi fortsatt var tidlig på dagen

en bredere utsikt sørover med dramatisk vertikal relieff

bilder Fra La Mesa

byen Barreal et sted i sletten, 5000 vertikale meter ned

den store rumpa Sw Ansikt faller 3000 meter ned

Meg på Toppen Av Cerro Mercedario, Den 8. høyeste i Sør-Amerika

Delvis Toppmøte Panorama Fra Cerro Mercedario. Klikk for å vise stor størrelse.

Connor taking i den visninger

Connor og Jeg på Toppen Av Mercedario.

på nedstigningen passerte vi resten av gjengen på den siste 200 m høydeøkningen, og det viste seg at alle 7 av Oss besteg Mercedario på denne dagen. På nedstigningen ble vi enige om å utforske et lavere sett med «stier» på traverseseksjonene som det virket mer direkte. Dette viste seg å være en ikke-så-stor samtale. Stien forsvant på ca 100 m over Hoyada-Breen og for å gjenvinne standardruten måtte vi krysse minst en kilometer med fryktelig morene og ur. Connor gikk langt foran og ryddet elendigheten mens Dave og Jeg var fast bestemt på å finne en måte å komme på breen. Problemet var, ingen av oss tok stegjern og isøks og kanten av breen syntes å ha noen blå is. Vi klarte å finne ett sted å komme på etter noen 3. klasse ned-klatring og noen presise fotarbeid tip-toeing på is. Marco og Brasilianeren fulgte etter, forsøkte å komme seg opp på breen, men mislyktes. De måtte gjøre noe frustrerende arbeid som krysset tilbake til standardruten. For Dave og jeg var nedstigningen Av Hoyada-Breen langt verre enn dukket opp med minst en horisontal kilometer penitentes. Det viste seg å være en interessant variasjon, men ikke uten vanskeligheter. En halv time etter å komme tilbake til leiren det begynte å torden og hell. De To Argentinerne gikk seg vill i stormen, men klarte å komme seg trygt, om enn gjennomvåt. Den opprinnelige planen var å stige delvis, men gitt været valgte vi å tilbringe en natt på high camp. I mellomtiden vi inReached Grajales og bekreftet en pick – up på 4 pm neste dag.

Connor på vei ned. (Dave forlot toppmøtet så snart han gjorde det).

de andre klatrere var fortsatt på vei opp

Kan ikke slutte å ta bilder av det høye Andeslandskapet

Fange Opp Med Dave og vi tok en annen linje ned

Forsiktig scrambling for å komme inn på den isete Hoyada-Breen

Dave i sonen av penitentes mareritt. Det var vondt å si mildt.

om morgenen På Dag 10 skuldret vi den tunge sekken og gikk ned Til Pircas De Indios hvor vi plukket opp flere laster. Neste stopp var På Cuestas Blancas en time eller så senere der dessverre, vi måtte laste opp flere skiter. Min pakke var trolig 40 lb da vi forlot Cuestas Blancas Og Dave er sannsynligvis minst 60 lb … nedstigningen Til Guanaquitos var scenisk, men lengre og grovere enn da jeg husket fra en uke siden. Vi tok en lang pause på 3800m-Guanaquitos leiren for å lage mat før du forplikter deg til den endelige nedstigningen tilbake til refugio. Den siste strekningen var på gruveveier og var ganske enkelt. Vi avsluttet turen på rundt 2 pm. På rundt 3 pm en lastebil dukket opp, og det Var Nuria Fra Grajales plukke oss opp. Nuria er en lokal fjellklatrer basert I Barreal med massevis av kunnskap om De Argentinske Andesene, og vi hadde noen veldig morsomme samtaler i løpet av 5-timers tur tilbake til Mendoza. Til middag dro vi Til La Barra per Nurias forslag til en stor røvbiff.

Soloppgang om morgenen På Dag 10 dagen vi gikk ned hele veien Til Mendoza…

Connor klar til å forlate La Hoyada

Connor og Antisilla range Peak #7

Et annet bilde Av Connor og Antisilla Range peaks

Enda et bilde Av Connor synkende mot Pircas del Indios

den lyse morgensolen bak Cerro Wanka et al.

Connor fortsatt på nedstigningen Til Pircas del Indios

Spol fremover. Vi var På Cuestas Blancas nå

Daves pakke var minst 60 lb på dette punktet.

Nedover den naturskjønne dalen mot Guanaquitos

Begynte å se noen greener etter å ha vært i alpine for en uke

Ned til den gamle gruveveien nå

En gjennomgang skudd Av Cerro Mercedario

tilbake til refugio

Nuria kom til å plukke oss opp

Kjører ned de bratte switchbacks nedenfor Laguna Blanca

Krysser den rasende Rio Colorado. Broen var nede for ikke lenge siden

denne sonen har massevis av hemmelige fjellklatring for lokale barreal fjellklatrere

det var helle katter og hunder I Mendoza

Vi hadde noen store steker I restauranten La Barra

Vi hadde en hviledag i Mendoza. Morgenen ble brukt til å sortere logistikk og endre planer. Været var ringer for over en meter snø I ojos del Salado området i løpet av de neste dagene, og vi kansellert alt inkludert våre flyreiser Til Copiapo. Den nye planen var å klatre Marmolejo først der været var fantastisk. Siste minutt fly Til Santiago var for dyrt, men vi kunne også ta en buss der. På ettermiddagen gikk vi for litt shopping da vi planla å gjøre alt prep-arbeidet her i Mendoza i Stedet for I Santiago. For natten gikk vi for en annen restaurant for mer biff og jeg må si Den Argentinske biff lever til sitt rykte.

Mendoza har utstyr butikker kommersialisert For Aconcagua

Utforske sentrum

Vin som kom ut Av Nurias gård. Jeg kjøpte den.

vår siste middag i Mendoza før du drar Til Chile…

Cerro Mercedario blir ofte oversett på grunn Av nærheten Til Aconcagua, men for de som ikke «må» klatre #1 I Sør-Amerika, gir denne toppen et mye billigere og mindre overfylt alternativ. For ikke å nevne At Aconcagua også er tungt regulert. Mercedario er bare 200 m lavere i høyde, men tilbyr lignende Andes-opplevelse på mange måter, og jeg vil absolutt anbefale.

Liste over gir jeg tok med.

• Fjell Hardwear BMG 105l pakke
  • Western Fjellklatring Puma GWS – 32c sovepose. Totalt overkill, burde ha gått med rundt-18c…
  • Scarpa Phantom 6000 støvler – brukt over 5200m.
  • Salomon trail sko – brukt under 5200 m og den første bære til 5650 m.
  • XTherm liggeunderlag
  • enkeltvegg 4-sesong telt-delt med Connor
  • MSR XGK hvit gass komfyr
  • Mountain Hardwear Absolutt Null Votter – brukt i 10 minutter på toppen… Ellers VAR MEC Overlord hansker varm nok…
  • WileyX Briller – brukt på toppen dag
  • julbo glacier briller
  • icolor 360 – graders Sol lue-også brukt som en balaclava..
  • MEC Storm-grad Parka – brukt på toppdagen, og også som en pute…
  • Balaclava – ikke brukt..
  • ned bukser – ikke brukt…
  • aluminium is øks-venstre på base camp