Christmas Island * Kiribati Saltwater * Fluefiske Caribe

Plenitud/Plentifulness

Av: Gabriel Baier – August 2017

Kjære Daniel,
etter en stor innsats for å planlegge og sette opp turen sammen og gjøre det til en realitet, må jeg si at det var en total suksess! Et år lang kommer frem og tilbake planlegger den perfekte luftkombinasjon og passende koble destinasjoner for å gjøre profitt på absolutt alt.
dagen endelig kom, angst var overveldende og litt etter litt alt falt på sin plass, alle sammen På Ezeiza Flyplass vi dro Til Houston, andre skala Var Honolulu og siste destinasjon Christmas Island.
som en gruppe schoolboys likte vi hvert sekund av det, fra å leie en minibuss og gå ut og handle for å besøke hver fly-butikk som fulgte med. Vi mottok vellykket bestillingen vi gjorde til din venn Chris Fra Caddisflyshop, takket være dine anbefalinger, annonserer vi alt nødvendig utstyr for eventyret.
En Gang i Honolulu, allerede i korte bukser, dro vi til den eneste fluebutikken på øya bare for detaljer og tilbehør. Neste dag tok Vi flyet Vårt, Fiji Airways, Til Christmas Island bare 3 timer langt fra vår endelige destinasjon.
en blanding av følelser og opplevelser kom som en invasjon, vi hadde landet i det så ønsket og langt unna stedet som vi alle en gang drømte om. Den viktigste komponenten var den gruppen av venner som reiste deler samme lidenskap, fiske!
Allerede på øya ble vi overført til hytta i et fantastisk naturmiljø, vert av ydmyke og svært respektfulle mennesker som gjorde en stor innsats for å få oss til å føle oss komfortable. Vi pakket ut og måltidsplanen og fisketidene ble forklart, etter at vi gikk for å forberede utstyret vårt til den store dagen!
neste morgen våknet vi klokka 5, klar til frokost med en enorm angst og lurte på hvordan stedet skulle se ut, og hvordan dagen skulle utvikle seg.
vi delte fiskegruppene og dro til marinaen der lokale båter ventet med guidene.
etter en lang dag med vading, delte vi vår erfaring når vi var tilbake i båten, og min personlige erfaring var vellykket siden jeg fisket 7 GTs, ikke veldig stor, bare en av rundt 7 kg. Resten av gruppen noen fisket GTs, andre bonefish og andre ingenting i det hele tatt.
Dagene gikk og vi fisket alle slags arter, blant annet bonefish, GTs, ladyfish, barracudas, bluetrevally… men jeg utviklet en personlig ting med triggerfish, siden det er en veldig vanskelig art å fiske og måten å ta fly er lik tillatelsen. Slik var min fiksering at alt jeg så etter da jeg vasset var deres bevegelse, deres måte å mate og tailing.
etter fiske ulike GTs mitt mål var å forvirre triggerfish, en sjalu og glatt fisk, med min krabbe. Guidene var ikke mye begeistret for det siden de vet hvor hardt de er, likevel med min knappe engelsk prøvde jeg å kommunisere min interesse for guidene, som så meg kaste og sette fluen igjen og igjen uten suksess.
etter å ha gått mange kilometer med vann over knærne så vi litt tailing, adrenalinet straks rushed inn i meg. I mitt sinn visste jeg at jeg måtte gjøre mitt beste kast og sette flua uten lyd i det hele tatt for ikke å skremme dem. Det var 2 av dem, men da vi kom nær, var det bare en igjen med vakre farger og en fremtredende hale. Jeg posisjonerte meg strategisk med vinden på halen og etter et raskt blikk til guiden utførte jeg mitt kast og landet flua 1 meter foran munnen. Guiden stille indikert for å starte stripping, og stoppe… da jeg innså at fisken ble tiltrukket av min fly mitt hjerte stoppet, så jeg perfekt hvordan triggerfish fulgte hver bevegelse jeg gjorde med min fly. Etter å ha fulgt min fly et par meter fisken åpnet munnen og til slutt spiste, mens du står stille. I den dyrebare øyeblikk av tailing og umiddelbar rush, triggerfish løp å ta ut halvparten av min backing linje, jeg var glad og følte rikelig. Mine skrik og guiden kunne høres fra langt langt unna, og etter 10 minutters kamp hadde jeg det i hendene mine, og det var øyeblikket jeg følte meg realisert i denne turen. Dagen fortsatte med landing en annen, men mindre uten guide, og jeg var i stand til å fange en tredje en av 13/14 lbs på den andre dagen også uten guide. Min joyfulness var uforklarlig; jeg gikk tilbake til hytta helt fornøyd, men med bildet av tailing gjenta i mitt sinn om og om igjen.
Det var en ekstraordinær tur, full av glede og følelser, vi møtte fantastiske mennesker Og Til Deg Daniel Hva kan Jeg si som jeg ikke har sagt før… takk igjen, alltid villig til å forbedre, løse og viktigere være en av oss i turen!

Un viaje distinto

Av: Daniel Ontiveros-Juni 2017

Christmas Island, juni 2017
Hei Daniel,
jeg kom tilbake fra turen veldig fornøyd. Herved kan du finne noen kommentarer om turen, håper jeg har dekket alle aspekter.
losji er veldig enkelt, jeg markere komforten av sengene og personell service, de endre arkene hver dag og rengjøring er godt gjort. Badet er også grunnleggende, og vannet er bare for badbruk, du må ikke drikke det eller vaske tennene med det, flaskevann er tilgjengelig i alle rom til dette formålet.
Alle rom har AC, men hvis du åpner vinduet om natten er det en stor bris kommer inn, som jeg fant veldig hyggelig. Strøm er slått på når du kommer tilbake fra fiske, så hvis noen av en eller annen grunn forblir på hytta eller kommer tidligere, må de fortelle personalet.
Det samme med vannet.
når det gjelder gastronomien, er fasilitetene veldig primitive, men jeg har gratulert dem for den fantastiske jobben de gjorde og innsatsen de satte med de knappe elementene de har.
vi har spist fersk blekksprut, tatt fra stranden foran hytta, hummer, tunfisk, rød snapper, sashimi hver dag, kylling og svinekjøtt med ris, knuste potet og salater som side retter. Frukt, mango og desserter hver dag.
for å være ærlig er det et privilegium å kunne nyte slike retter til tross for øyas fattigdom!
drikkene er brus og øl, men hvis du vil ha alkoholholdige drikker så du?ll må få dem selv. Det er noen lokale markeder.
frokosten er fin og rikelig, og matboks for middag har 2 smørbrød som var nok for meg. Alle snacks jeg bar med meg jeg aldri spiste dem og ga dem til guider og lodge ansatte.
fiskeoperasjonen var noe nytt for meg, siden den var annerledes enn de andre saltvannsopplevelsene jeg hadde.
de våkner deg klokka 5, frokost serveres klokka 6 og klokka 7 kommer guidene i lastebilkjøretøyet for å ta deg til den lille marine hvor båtene venter. Jeg likte lastebil tur fordi du kan sette pris på resten av øya og se hvordan lokalbefolkningen bor.
hver båt har 4 sportsfiskere, 2 guider og 1 kaptein. Hver guide velger en annen flat å fiske, vading er ikke spesielt lett siden bunnen har skjell og etter 2 til 3 timer med vading kan du bli fysisk sliten.
Noen guider og båter har radio og andre ikke som jeg finner ikke veldig håndfull for noen ubeleilig eller nødsituasjon som kan oppstå. De guider som ikke har radio, kommuniserer med båten ved å løfte armene sine… og det er en stund til båten kommer til sportsfiskerne. Hvis det er noen som hadde en ulykke eller ikke føler seg bra, kan dette ikke være en hyggelig ventetid, som lett kan løses med en radio. Vi var heldige og hadde ingen problemer.
hodet guide Bita, er ganske rolig og avslappet, etter min mening hans nærvær kunne ha vært hyppigere. Foruten den første snakk, som spesielt ikke legge mer til det vi allerede visste, han droppet av hver kveld for å skrive i et styre neste dags fiske par, guide tildelt og kaptein.
etter min mening bør han være i hytta på 7am sjekke alt er i tide og sjekke etter noen angler behov eller bekymring. Han er en veldig god mann og lett å gå, noe som kan virke lett for andre guider å hoppe over ham.
vi hadde en opplevelse en dag, at vi ønsket å fiske på et bestemt sted, Backcountry, det er langt unna, så vi ble anbefalt å reise tidlig om morgenen. Vi ble enige med guidene om det og neste morgen de var alle sent og sa at vi ikke kunne gå dit fordi det var for sent å reise… Og Bita var ikke der for å hjelpe oss.
jeg var ikke særlig påvirket av denne situasjonen, men ville faktisk fiske der fordi vi ble fortalt at MANGE GT samlet seg der på grunn av den store mengden mat i sonen.
guidene generelt er stille og respektfulle, og hvis du sko dem interesse for å snakke om deres øy, folk og tradisjoner de kommer mer vennlig og kan tilby en mild samtale. Jeg hadde 2 veldig gode guider, Iliu Og John, både veldig utdannet og veldig gode guider. De andre guidene var ikke mye annerledes, men disse 2 jeg må markere.
jeg dedikert litt tid på å lære noen ord av deres språk, jeg praktiserte Med Kikibon jenta fra baren. Jeg liker å gjøre dette for å etablere et bedre forhold med guiden og gjøre ham forstå de måten jeg liker å fiske.
HEI VELKOMMEN = MAURI
TAKK = KORRABPA
DU ER VELKOMMEN = TERRAY
DEILIG = KANKAN
for meg var det en fin opplevelse, både i fiskeaspektet, selv om det ikke var mye, og å bli kjent med hvordan øyfolket bor? det virker veldig glad.